Embriologia eksperymentalna roślin -W 1400-226EMBR-W
Wykład: kwitnienie w cyklu rozwojowym rośliny oraz regulacja i kontrola procesu kwitnienia: budowa kwiatu, przejście fazy wegetatywnej w generatywną, indukcja merystemu kwiatowego, inicjacja zawiązków organów kwiatowych, rodzina MADS box czynników transkrypcyjnych, budowa i rozwój zalążka, stadia rozwojowe żeńskiego gametofitu (woreczka zalążkowego), rozwój i budowa pylnika, stadia rozwojowe męskiego gametofitu (mirkosporogeneza i mikrogametogeneza), rozwój, budowa i funkcje tapetum, proces zapylenia, kiełkowanie ziaren pyłku in situ i w kulturze in vitro, struktura i funkcja łagiewki pyłkowej, zapłodnienie, rozwój zarodka i bielma, powstawanie i dojrzewanie owocu, rozwój nasion, ustalanie ich czasu spoczynkowego i regulacja procesu kiełkowania, męska sterylność, systemy samoniezgodności u roślin kwiatowych. reprogramowanie epigenetyczne oraz rola procesu imprintingu w trakcie rozwoju gametofitu męskiego i żeńskiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Rozumie złożoność procesów rozwojowych, których rozwiązanie
wymaga podejścia interdyscyplinarnego, opartego na danych
empirycznych.
2. Zna zróżnicowanie strukturalne, genetyczne, metaboliczne i funkcjonalne rozwijających i różnicujących się organizmów roslinnych oraz ich wzajemne relacje.
3. Rozumie reguły, a także mechanizmy molekularne, komórkowe i
fizjologiczne rozwoju oraz funkcjonowania organizmów.
4. Zna różnorodne techniki i narzędzia badawcze oraz zaawansowane techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe,stosowane w embriologii eksperymentalnej roślin i właściwie planuje ich wykorzystanie do rozwiązywania postawionych zadań.
UMIEJĘTNOŚCI
1 Wykorzystuje w sposób biegły naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i angielskim dotyczące biologii rozwoju oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2+.
2. Potrafi w fachowej literaturze dotyczącej embriologii eksperymentalnej roślin znaleźć prawdopodobne przyczyny niepowodzenia eksperymentów i zmodyfikować odpowiednio przebieg doświadczenia.
3. Posiada umiejętność przygotowania i wygłoszenia wystąpień ustnych w języku polskim i angielskim, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+.
4. Umie pracować w zespole, realizując zaawansowane projekty badawcze z dziedziny embriologii eksperymentalnej roślin.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Potrafi przekazać społeczeństwu wiedzę o najnowszych osiągnięciach Biologii rozwoju i embriologii eksperymentalnej roślin i wyjaśnić zasadność prowadzenia podstawowych badań.
2. Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania,współorganizując pracę całego zespołu.
3. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy,
korzystając ze źródeł naukowych i popularnonaukowych, dotyczących
specjalistycznych nauk biologicznych.
4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu dotyczące nauk biologicznych w tym embriologii eksperymentalnej roślin i potrafi wykorzystać je w praktyce.
Kryteria oceniania
Sprawdzian pisemny , praca końcowa lub zaliczenie na podstawie prezentacji (do uzgodnienia ze studentami)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wojtaszek i wsp.. Biologia komórki roślinnej, tom I i II, PWN 2007
E-C Pua, M.R. Davey (eds) Plant Developmental Biology-Biotechnological perspetives, vol.1 i 2 Springer-verlag, Berlin, Heidelberg, 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: