Jak działa mózg? Metody obrazowania ośrodkowego układu nerwowego 1400-218JDM
Treści kształcenia (z podziałem na formy zajęć np.wykład i ćwiczenia)
Celem wykładu jest przedstawienie zasad przetwarzania informacji w mózgu człowieka oraz fizjologicznych podstaw zachowania i umysłu. Dynamicznie rozwijająca się w ostatnich latach neurobiologia pozwala zrozumieć mechanizmy działania centralnego układu nerwowego - od wzbudzenia pojedynczego neuronu, poprzez automatyzmy sieci komórek nerwowych, aż do złożonych procesów percepcji, mowy i zapamiętywania. Na wykładzie zostaną przedstawione również współczesne hipotezy na temat integracyjnych mechanizmów działania mózgu oraz neurobiologiczne hipotezy świadomości. Mimo, że do zrozumienia wykładu nie są potrzebne żadne wstępne wiadomości z biologii lub informatyki program obejmuje szeroki przegląd współczesnych poglądów na działanie mózgu.
Celem ćwiczeń z neuroobrazowania mózgu jest zapoznanie studentów z metodami badań mózgu: mikroskopowymi, biochemicznymi, neuroobrazowania z wykorzystaniem MRI i EEG, behawioralnymi oraz modelowania i komputerowej analizy danych.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Szczegółowe efekty kształcenia w odniesieniu do efektów kształcenia dla modułu
WIEDZA:
1. Zna funkcjonowanie neuronu oraz podstawowych systemów zmysłowych, ruchowych emocyjnych i kognitywnych mózgu i podstawowe pojęcia z neurofizjologii mózgu
2. rozumie zasady współdziałanie sieci neuronalnych a w tym uczenia się i pamięci
3. Zna zależności między działaniem mózgu a behawiorem, rozumie podstawowe zasady zachowania zwierząt oraz tworzenia i rozpoznawania mowy.
4. Zna podstawowe metody badań mózgu.
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Rozumie podstawowe techniki i narzędzia badawcze neurobiologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania
2. Rozumie współzależność między aktywnością mózgu i zachowaniem
3. potrafi zrozumieć teksty naukowe z neurobiologii
4. Potrafi wybrać odpowiednie metody badania mózgu do podejmowanego problemu badawczego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
2. Posiada umiejętność uważnego słuchania innych oraz jasnego, zrozumiałego dla innych przekazywania wiedzy.
3. Potrafi działać w grupie badawczej w celu opracowywania danych biologicznych.
4. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej
Kryteria oceniania
Test
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Zalecana literatura 1. Uczęszczanie na wykłady - nie ma książki obejmującej cały materiał wykładowy.
2. Longstaff A. Neurobiologia. Krótkie wykłady. PWN, 2002.
3. Mózg i Zachowanie, Górska, Grabowska, Zagrodzka (Red.), PWN, 2006.
4.Neurobiologia na tropie świadomości, Ch. Koch, WUW, 2008
5.: Od mózgu do umysłu, Ch.D. Frith, WUW, 2010.
6. S. Zeki, Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem, WUW, 2011.
7. V. S. Ramachandran, Neuronauka o podstawach człowieczeństwa. O czym mówi mózg? WUW, 2012.
8. Programy SPM i EEG-lab – do pobrania z sieci internetu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: