Produktywność i eksploatacja biocenoz 1400-216PEBIO
II. Poszczególne zagadnienia realizowane w ramach zajęć z produktywności ekosystemów lądowych:
- produktywność jako tempo produkcji biomasy w czasie; metody pomiaru; czynniki ograniczające produktywność;
- produktywność biomów w skali świata, strefy klimatyczno-roślinne, od wiecznie zielonych lasów równikowych po pustynie, produkcja brutto i netto formacji roślinnych;
- regionalizacja przyrodniczo-leśna, przestrzenne zróżnicowanie leśnego potencjału produkcyjnego siedlisk, charakterystyka krain przyrodniczo-leśnych;
- przegląd zbiorowisk roślinnych w zależności od bonitacji siedlisk, kryteria siedliskowych typów lasów;
- raport o stanie lasów w Polsce - produkcja drewna, ich stan zdrowotny główne zagrożenia i ochrona oraz szacowanie wieku rębności drzewostanów w zależności od gatunku, bonitacji siedlisk i zabiegów pielęgnacyjnych;
- produktywność ekosystemów leśnych, trawiastych i agrocenoz, metody jej oceny, ich wady i zalety;
- produktywność a różnorodność biologiczna; Konwencja o Różnorodności biologicznej: ochrona i zachowanie siedlisk i gatunków;
- produktywność i eksploatacja agrocenoz, rozwój rolnictwa a problem wyżywienia ludności.
W terenie studenci badają i oceniają:
- sumaryczną produkcję grubizny i drobnicy, przeciętny oraz bieżący przyrost roczny całkowitej miąższości w zależności od wieku drzewostanu, w lasach doświadczalnych Instytutu Badawczego Leśnictwa w Sękocinie;
- produktywność wczesnowiosennych geofitów, w zależności od żyzności i wilgotności siedlisk w rezerwacie przyrody Las Bielański;
- zróżnicowanie florystyczne i strukturę zbiorowisk leśnych w zależności od potencjału produkcyjnego siedlisk w Kampinoskim Parku Narodowym, gatunki charakterystyczne siedlisk w zależności od stosunków wilgotnościowych, żyzności podłoża i zawartości substancji organicznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Kierunek Biologia, Ochrona Środowiska, moduł Przedmioty Kierunkowe
Wiedza:
- rozumie i potrafi stosować podstawowe terminy i definicje z zakresu biologii środowiskowej
- zna procesy biologiczne zachodzące w różnych typach ekosystenów, na różnych poziomach organizacji
- zna wpływ różnorodnych czynników środowiska na rozwój, strukturę i funkcjonowanie biocenoz, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji biomasy
- zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie gatunkowym i fitocenotycznym
- ideentyfikuje najważniejsze, globalne zagrożenia stanu środowiska, zwłaszcza wpływające ma produkcję żywności
Umiejętności:
- ma umiejętość pod nadzorem opiekuka prawidłowo zaplanować badania, interpretować wyniki i wysuwać właściwe wnioski
- potrafi przedstawić wybrane zagadnienia w formie prezentacji miltimedialnej oraz artykułów naukowych
- umie stosować podstawowe metody badawcze w terenie i pozyskiwać wiarygodną bazę danych
- umie korzystać z różnych źródeł przekazu z właściwym wykorzystaniem uzyskanych informacji
Kompetencje społeczne:
- umie pracować w zespole, zarówno w badaniach laboratoryjnych, jak i terenowych
- ma potrzebę poszerzania i uzupełniania wiedzy na podstawie literatury przedmiotu oraz badań własnych
- rozumie konieczność prowadzenia rzetelnych badań dla uzyskania wiarygodnych wyników swojej pracy
- umie korygować informacje biologiczne pojawiające się w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w internecie
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Rozumie i potrafi stosować podstawowe terminy i definicje z zakresu biologii środowiskowej.
Zna procesy biologiczne zachodzące w różnych typach ekosystenów, na różnych poziomach organizacji.
Zna wpływ różnorodnych czynników środowiska na rozwój, strukturę i funkcjonowanie biocenoz, ze szczególnym uwzględnieniem produkcji biomasy.
Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie gatunkowym i fitocenotycznym.
Identyfikuje najważniejsze, globalne zagrożenia stanu środowiska, zwłaszcza wpływające ma produkcję żywności.
Ma umiejętność pod nadzorem opiekuna prawidłowo zaplanować badania, interpretować wyniki i wysuwać właściwe wnioski.
Potrafi przedstawić wybrane zagadnienia w formie prezentacji multimedialnej oraz artykułów naukowych.
Umie stosować podstawowe metody badawcze w terenie i pozyskiwać wiarygodną bazę danych.
Umie korzystać z różnych źródeł przekazu z właściwym wykorzystaniem uzyskanych informacji.
Umie pracować w zespole, zarówno w badaniach laboratoryjnych, jak i terenowych.
Ma potrzebę poszerzania i uzupełniania wiedzy na podstawie literatury przedmiotu oraz badań własnych.
Rozumie konieczność prowadzenia rzetelnych badań dla uzyskania wiarygodnych wyników swojej pracy.
Umie korygować informacje biologiczne pojawiające się w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w internecie.
Kryteria oceniania
test, ocena prezentacji
Literatura
Anderwald D. (red.), Siedliska i Gatunki wskaźnikowe w lasach. Habitats and indicative species in the forests. Stud. i Mat. CEPL, Rogów, 2007
Borowski M. Przyrost drzew i drzewostanów. PWRiL, Warszawa, 1974.
Czarnowski M. Zarys ekologii roślin lądowych. PWN, 1978.
Grzebisz W., Szramka H. Rolnictwo i leśnictwo, w: Wielka Encyklopedia Geografii Świata. T. XI, Kaczmarek A. (red), Wyd. KURPISZ, Poznań, 1997
Herbich J. (red.) Poradnik ochrony siedlisk i gatunków Natura 2000 - podręcznik metodyczny.T. 1, 2, 3, 4, 5, Ministerstwo Środowiska, Warszawa, 2004
Kondracki J. Geografia regionalna Polski, PWN, Warszawa, 2001
Kornaś J. Medwecka-Kornaś A. Geografia roślin, PWN, Warszawa, 1984
Krebs, C. J. Ekologia, PWN, Warszawa, 1996
Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. PWN, Warszawa, 2001
Matuszkiewicz J. M. Zespoły leśne Polski. PWN, Warszawa, 2005
Nowiński M. Polskie zbiorowiska trawiaste i turzycowe. PWRiL, Warszawa, 1978
Obmiński Z. Ekologia lasu. PWN, Warszawa, 1978
Odum P. Podstawy ekologii, PWRiL, Warszawa, 1977
Podbielkowski Z. Roślinność kuli ziemskiej. WSiP, Warszawa, 1975
Podbielkowski Z. Szata Roślinna Ziemi, w: Wielka Encyklopedia Geografii Świata. T. VII, Kaczmarek A., (red), Wyd. KURPISZ, Poznań, 1997
Podbielkowski Z. Fitogeografia części świata. T. I, II, PWN, Warszawa, 2002
Prończuk J. Podstawy ekologii rolniczej. PWN, Warszawa, 1982
Seneta W., Dolatowski J. Dendrologia, PWN, Warszawa, 2000
Starkel L. (red.) Geografia Polski, środowisko przyrodnicze, PWN, Warszawa, 1999
Szafer W., Zarzycki K. (red), Szata roślinna Polski. T. I, II, PWN, Warszawa, 1972
Tischler W. Agroekologia. PWRiL, Warszawa, 1981
Trampler T. i in. Regionalizacja przyrodniczo- leśna na podstawach ekologiczno-fizjograficznych. PWRiL, Warszawa, 1990
Walter H., Strefy roślinności a klimat. PWRiL, 1974
Zarzycki K. i in. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski, Ecological indicator values of vascular plants of Poland. Instytut Botaniki PAN, Kraków, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: