Ekologia roślinności 1400-216EKOR
Zajęcia obejmują 30 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń, w tym 45 godz. pracowni oraz 15 godz. wyjazdów terenowych.
Wykład ma za zadanie:
* Przedstawić w uporządkowany sposób współczesny stan wiedzy na temat powstawania, zróżnicowania, ekologii, rozprzestrzenienia i antropogenicznych przekształceń zbiorowisk roślinnych;
* Zapoznać studentów z zasadami stosowanego w Polsce systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych na tle innych podejść do opisu i systematyki roślinności;
* Naświetlić mechanizmy odpowiedzialne za współwystępowanie gatunków w zbiorowisku i poziom różnorodności gatunkowej;
* Zarysować obraz naturalnego zróżnicowania roślinności Polski w powiązaniu z przebiegiem głównych gradientów klimatycznych i edaficznych;
* Wprowadzić studentów w zagadnienia dynamiki roślinności w różnych skalach czasowych i przestrzennych;
* Nakreślić rolę człowieka we współczesnym obrazie zróżnicowania roślinności i wynikające stąd problemy i zagrożenia.
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w badaniach zbiorowisk roślinnych.
* Na pracowni komputerowej studenci wykonują samodzielnie indywidualne zadania, obejmujące analizę i interpretację zróżnicowania roślinności wybranych, niewielkich rejonów Polski. W toku realizacji zadań poznają elementy warsztatu metodycznego, a w szczególności: wykorzystanie komputerowych systemów baz danych fitosocjologicznych; zastosowanie metod numerycznych do analizy zbioru zdjęć fitosocjologicznych; zasady identyfikacji wyróżnionych lokalnie typów zbiorowisk z jednostkami systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski; zastosowanie metod statystycznych do analizy związków między składem i zróżnicowaniem zbiorowisk a czynnikami środowiska.
* Podczas wyjazdów terenowych studenci zapoznają się z metodami zbioru materiałów w terenie i zasadami pobierania reprezentatywnych prób, uczą się wykorzystywania map roślinności oraz rozpoznawania typów zbiorowisk na podstawie przewodników fitosocjologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- rozumie ogólne zależności warunkujące zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych w przestrzeni i czasie;
- uzyskuje zarys wiedzy na temat roślinności Polski;
- orientuje się w przyjętym w Polsce fitosocjologicznym systemie klasyfikacji zbiorowisk i potrafi się nim poprawnie posługiwać;
- potrafi rozpoznać typ zbiorowiska na podstawie tabel i przewodników fitosocjologicznych;
- zna zasady pobierania prób do analizy zróżnicowania roślinności, a w szczególności potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne;
- potrafi przeprowadzić analizę zbioru danych o roślinności i czynnikach środowiska, wykorzystując do tego metody numeryczne;
- poprawnie czyta i interpretuje tabele i diagramy fitosocjologiczne oraz mapy roślinności;
- umie wyszukać i wykorzystać archiwalne informacje o zbiorowiskach roślinnych i sprzężonych z nimi czynnikach środowiska.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie wykonanego projektu i przedstawienia wyników w formie prezentacji na seminarium.
Wykład - egzamin pisemny.
Literatura
* Dzwonko Z. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. (Guidebook to phytosociological studies). Wyd. Sorus. Poznań - Kraków. 2007 i n.
* Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. (A key to plant communities of Poland). PWN Warszawa. 2001 i n.
* Matuszkiewicz J.M. Zespoły leśne Polski (Forest associations of Poland.). PWN Warszawa. 2001 i n.
* Wysocki Cz., Sikorski P. Zarys fitosocjologii stosowanej. (Outline of applied phytosociology) Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2000 i n.
* Kaźmierczak E. (red.). Metody numeryczne w badaniach struktury i funkcjonowania szaty roślinnej. (Computer methods in investigation of the structure and functioning of vegetation cover). Wydawnictwa UMK Toruń. 1998.
* Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. Geografia roślin. (Plant geography). PWN Warszawa. 2002.
* Falińska K. Ekologia roślin. (Plant Ecology). PWN Warszawa. 2004.
Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski. (Plant cover of Poland). PWN Warszawa. 1972 i n.
* Kent M., Coker P. Vegetation description and analysis - a practical approach. Wiley&Sons 1992 i n.
* Dierschke H. Pflanzensoziologie. (Phytosociology). Ulmer Verlag, Stuttgart. 1994 i n.
* Jongman R.H.G., Ter Braak C.J.F., van Tongeren O.F.R. (red.) Data analysis in community and landscape ecology. Cambridge University Press. 1995 i n.
* Maarel E. Van de (ed.). Vegetation Ecology.Blackwell Publ. 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: