Ekologia roślinności 1400-216EKOR
Zajęcia obejmują 30 godz. wykładu i 60 godz. ćwiczeń, w tym 45 godz. pracowni oraz 15 godz. wyjazdów terenowych.
Wykład ma za zadanie:
* Przedstawić w uporządkowany sposób współczesny stan wiedzy na temat powstawania, zróżnicowania, ekologii, rozprzestrzenienia i antropogenicznych przekształceń zbiorowisk roślinnych;
* Zapoznać studentów z zasadami stosowanego w Polsce systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych na tle innych podejść do opisu i systematyki roślinności;
* Naświetlić mechanizmy odpowiedzialne za współwystępowanie gatunków w zbiorowisku i poziom różnorodności gatunkowej;
* Zarysować obraz naturalnego zróżnicowania roślinności Polski w powiązaniu z przebiegiem głównych gradientów klimatycznych i edaficznych;
* Wprowadzić studentów w zagadnienia dynamiki roślinności w różnych skalach czasowych i przestrzennych;
* Nakreślić rolę człowieka we współczesnym obrazie zróżnicowania roślinności i wynikające stąd problemy i zagrożenia.
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami stosowanymi w badaniach zbiorowisk roślinnych.
* Na pracowni komputerowej studenci wykonują samodzielnie indywidualne zadania, obejmujące analizę i interpretację zróżnicowania roślinności wybranych, niewielkich rejonów Polski. W toku realizacji zadań poznają elementy warsztatu metodycznego, a w szczególności: wykorzystanie komputerowych systemów baz danych fitosocjologicznych; zastosowanie metod numerycznych do analizy zbioru zdjęć fitosocjologicznych; zasady identyfikacji wyróżnionych lokalnie typów zbiorowisk z jednostkami systemu klasyfikacji zbiorowisk roślinnych Polski; zastosowanie metod statystycznych do analizy związków między składem i zróżnicowaniem zbiorowisk a czynnikami środowiska.
* Podczas wyjazdów terenowych studenci zapoznają się z metodami zbioru materiałów w terenie i zasadami pobierania reprezentatywnych prób, uczą się wykorzystywania map roślinności oraz rozpoznawania typów zbiorowisk na podstawie przewodników fitosocjologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- rozumie ogólne zależności warunkujące zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych w przestrzeni i czasie;
- uzyskuje zarys wiedzy na temat roślinności Polski;
- orientuje się w przyjętym w Polsce fitosocjologicznym systemie klasyfikacji zbiorowisk i potrafi się nim poprawnie posługiwać;
- potrafi rozpoznać typ zbiorowiska na podstawie tabel i przewodników fitosocjologicznych;
- zna zasady pobierania prób do analizy zróżnicowania roślinności, a w szczególności potrafi wykonać zdjęcie fitosocjologiczne;
- potrafi przeprowadzić analizę zbioru danych o roślinności i czynnikach środowiska, wykorzystując do tego metody numeryczne;
- poprawnie czyta i interpretuje tabele i diagramy fitosocjologiczne oraz mapy roślinności;
- umie wyszukać i wykorzystać archiwalne informacje o zbiorowiskach roślinnych i sprzężonych z nimi czynnikach środowiska;
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń na podstawie samodzielnie wykonanego projektu i przedstawienia wyników w formie prezentacji na seminarium.
Zaliczenie przedmiotu na podstawie egzaminu, z uwzględnieniem oceny z ćwiczeń (50%/50%).
Literatura
* Dzwonko Z. Przewodnik do badań fitosocjologicznych. (Guidebook to phytosociological studies). Wyd. Sorus. Poznań - Kraków. 2007 i n.
* Matuszkiewicz W. Przewodnik do oznaczania zbiorowisk roślinnych Polski. (A key to plant communities of Poland). PWN Warszawa. 2001 i n.
* Matuszkiewicz J.M. Zespoły leśne Polski (Forest associations of Poland.). PWN Warszawa. 2001 i n.
* Wysocki Cz., Sikorski P. Zarys fitosocjologii stosowanej. (Outline of applied phytosociology) Wydawnictwo SGGW Warszawa. 2000 i n.
* Kaźmierczak E. (red.). Metody numeryczne w badaniach struktury i funkcjonowania szaty roślinnej. (Computer methods in investigation of the structure and functioning of vegetation cover). Wydawnictwa UMK Toruń. 1998.
* Kornaś J., Medwecka-Kornaś A. Geografia roślin. (Plant geography). PWN Warszawa. 2002.
* Falińska K. Ekologia roślin. (Plant Ecology). PWN Warszawa. 2004.
Szafer W., Zarzycki K. (red.) Szata roślinna Polski. (Plant cover of Poland). PWN Warszawa. 1972 i n.
* Kent M., Coker P. Vegetation description and analysis - a practical approach. Wiley&Sons 1992 i n.
* Dierschke H. Pflanzensoziologie. (Phytosociology). Ulmer Verlag, Stuttgart. 1994 i n.
* Jongman R.H.G., Ter Braak C.J.F., van Tongeren O.F.R. (red.) Data analysis in community and landscape ecology. Cambridge University Press. 1995 i n.
* Maarel E. Van de (ed.). Vegetation Ecology.Blackwell Publ. 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: