Habitat Studies 1400-215SIED-en
Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z:
- czynnikami powodującymi powstawanie i rozwój siedlisk lądowych,
- właściwościami i ekologicznym znaczeniem środowiska wodnego,
- ekosystemami wodnymi i mokradłowymi,
- typologią zbiorników wodnych i torfowisk,
- rolą gleby w przepływie energii przez ekosystem, krążeniu wody i pierwiastków biogenicznych,
- podstawowymi fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi właściwościami gleb mineralnych i organicznych (torfów i osadów),
- głównymi procesami glebotwórczymi i glebowymi na tle systematyki gleb Polski,
- czynnikami powodującymi przestrzenną zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata.
Przed rozpoczęciem zajęć praktycznych, przewidujemy spotkania wprowadzające on-line. Zajęcia praktyczne odbywają się w stacji terenowej UW w Urwitałcie (Pojezierze Mazurskie) przez dwa tygodnie we wrześniu. Podczas serii wycieczek terenowych studenci poznają cechy krajobrazu polodowcowego, uczą się rozpoznawać gleby na podstawie ich cech morfologicznych oraz oceniać wpływ podłoża skalnego, bilansu wodnego, zbiorowisk roślinnych i fauny glebowej na właściwości gleb. W ramach pracy w grupach, studenci pobierają próbki gleby/osadów w 3-4 różnych siedliskach. Pobrane próbki wykorzystywane są do analiz laboratoryjnych najważniejszych właściwości gleb/osadów (np. pH, zawartość głównych składników odżywczych, charakterystyka substancji humusowych). Dodatkowo studenci identyfikują i opisują strukturę mikro- i mezofauny w badanych glebach. Na koniec każda grupa integruje wszystkie rodzaje uzyskanych wyników, interpretuje je i prezentuje podczas prezentacji ustnej.
Rodzaj przedmiotu
nieobowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
1. Ma wiedzę na temat genezy, zróżnicowania i właściwości siedlisk lądowych i wodnych (K_W02, KW_07)
2. Zna i rozumie wzajemne zależności między siedliskiem, biotopem i biocenozą. (K_W02, KW_04)
3. Ma wiedzę na temat naturalnych i antropogenicznych przemian siedlisk w ujęciu historycznym (K_W05, K_W06)
4. Ma wiedzę na temat czynników powodujących zmienność pokrywy glebowej w różnej skali, w tym zróżnicowanie gleb świata. (KW_07)
5. Ma wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa w ochronie środowiska. (K_W05, K_W06, K_W07)
6. Zna podstawowe metody i techniki służące do badania i oceny stanu siedlisk lądowych i wodnych. (K_W03)
Umiejętności:
1. Potrafi stosować ogólnie przyjęte metody oznaczania właściwości gleb mineralnych, organicznych i wód. (K_U01, K_U03)
2. Potrafi stosować różne metody (graficzne i statystyczne) do pracowania uzyskanych wyników. (K_U02)
3. Potrafi interpretować wzajemne zależności miedzy siedliskiem i biocenozą. (K_U04, K_U06)
4. Samodzielnie studiuje poleconą literaturę i korzysta z zasobów internetowych. (K_U05)
5. Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w postaci prezentacji multimedialnej stosując poprawną dokumentację. (K_U012)
6. Wykazuje umiejętność biegłego posługiwania się literaturą naukową w języku polskim i obcym. (K_U013)
Kompetencje społeczne:
1. Wykazuje umiejętność pracy w zespole.(K_K05)
2. Rozumie zasady bezpieczeństwa w laboratorium i umie postępować w stanach zagrożenia. (K_U1)
3. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej. (K_K02, K_U03)
4. Poszerza i aktualizuje wiedzę na temat praktycznego zastosowania siedliskoznawstwa. (K_K02)
Kryteria oceniania
Wykład - egzamin pisemny (test). Ćwiczenia - samodzielny projekt naukowy (ocena realizacji projektu i prezentacji jego wyników).
Literatura
1. Sposito G. 2016. The chemistry of soils (available as e-book from the University of Warsaw Library https://www.buw.uw.edu.pl/en/)
2. Dar G.H. 2020. Soil Microbiology and Biochemistry (available as e-book from the University of Warsaw Library https://www.buw.uw.edu.pl/en/)
3. Verma S.K. (ed) 2015. Management of Degraded Lands and Soil Health (available as e-book from the University of Warsaw Library https://www.buw.uw.edu.pl/en/)
4. Kabata-Pendias A., Pendias H. 2001. Trace elements in soils and plants. CRC Press, Floryda. http://base.dnsgb.com.ua/files/book/Agriculture/Soil/Trace-Elements-in-Soils-and-Plants.pdf
5. Schoenholtz S.H., Van Miegroet H., Burger J.A. 2000. A review of chemical and physical properties as indicators of forest soil quality: challenges and opportunities. For. Ecol. Manage. 138: 335-356. https://doi.org/10.1016/S0378-1127(00)00423-0
6. World reference Base for Soil Resources, 2022https://www3.ls.tum.de/fileadmin/w00bds/boku/downloads/wrb/WRB_fourth_edition_2022-12-18.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: