Cytofizjologia 1400-215CYTO
1) Regulacja podziału mejotycznego w oocytach myszy.
Ćwiczenia laboratoryjne: izolacja oocytów jajnikowych myszy (w stadium profazy I podziału mejotycznego) i ich hodowla in vitro; obserwacje przyżyciowe i barwienie immunofluorescencyjne wrzeciona podziałowego; analiza mikroskopowa uzyskanych preparatów.
2) Funkcjonowanie komórki posiadającej zdolność do ruchu - na przykładzie plemnika myszy.
Ćwiczenia laboratoryjne: izolacja plemników myszy; badanie wpływu inhibitorów cytoszkieletu i funkcjonowania mitochondriów na ich ruchliwość.
3) Regulacja procesu zapłodnienia na przykładzie myszy.
Praca z komputerem: analiza wzoru oscylacji Ca2+ wywołanych w oocycie przez plemnik.
4) Regulacja podziałów mitotycznych na przykładzie zarodków myszy.
Praca z komputerem: analiza morfokinetyczna (tempo podziałów komórkowych) nagrań bruzdkujących zarodków.
5) Regulacja tworzenia się połączeń międzykomórkowych oraz polaryzacji komórki na przykładzie procesu kompakcji w zarodku myszy.
Ćwiczenia laboratoryjne: Izolacja 8-komórkowych zarodków myszy; badanie wpływu inhibitorów cytoszkieletu oraz chelatorów Ca2+ na proces kompakcji.
6) Ścieżki sygnałowe, reakcja receptor-ligand, działanie auto- i parakrynne na przykładzie ścieżki sygnałowej FGF w zarodkach myszy.
Praca z komputerem: analiza wpływu modulacji aktywności ścieżki FGF na liczbę komórek poszczególnych zarodkowych linii komórkowych w blastocystach myszy.
7) Funkcjonowanie komórek tucznych i ich rola w utrzymaniu homeostazy fizjologicznej i w odpowiedzi immunologicznej.
Praca z komputerem: przygotowanie przez studentów prezentacji na podstawie poleconej literatury.
Ćwiczenia laboratoryjne: izolowanie komórek tucznych i test degranulacji pod wpływem antygenów włośnia krętego, metachromazja komórki tucznej jamy otrzewnej.
8) Działanie pompy glikoproteinowej i jej znaczenie w powstawaniu lekooporności u pasożytów.
Praca z komputerem: przygotowanie przez studentów prezentacji na podstawie poleconej literatury.
Ćwiczenia laboratoryjne: badanie wpływu czynników przeciwpasożytniczych na aktywność pompy glikoproteinowej - test wykluwania się jaj nicienia, ocena wpływu chitozanu i saponin nagietka na przeżywanie pasożytów.
9) Transdukcja sygnału w komórce na przykładzie wpływu ES na ekspresję genów szlaków Jak/STAT w fibroblastach.
Ćwiczenia laboratoryjne: określenie wpływu antygenu ekskrecyjno-sekrecyjnego nicieni Trichinella spiralis na ekspresję genów szlaków Jak/STAT w fibroblastach, za pomocą droplet digital PCR.
Praca z komputerem: określenie roli poszczególnych białek szlaków Jak/STAT przy użyciu Human Protein Atlas i poleconej literatury.
10) Przebieg odpowiedzi immunologicznej na zakażenie bakteryjne.
11) Przebieg procesu śmierci komórkowej.
Badanie reakcji komórek układu odpornościowego na obecność LPS (integralnego składnika zewnętrznej błony komórkowej bakterii); ocena przy pomocy cytometrii przepływowej aktywacji i apoptozy badanych komórek.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna w stopniu pogłębionym wybrane zagadnienia teoretyczne i praktyczne (w tym techniki i metody) z zakresu biologii komórki i cytofizjologii i potrafi przekazaną wiedzę wykorzystać m.in. w szeroko pojętej mikrobiologii (S1_W01).
Absolwent stosuje i upowszechnia zasadę interpretowania zjawisk i procesów zachodzących w komórkach eukariotycznych w oparciu o dane empiryczne wynikające z prowadzonych przez niego doświadczeń (S1_W02).
Absolwent rozumie podstawowe uwarunkowania (bio)etyczne i prawne, związane z wykorzystaniem materiału uzyskiwanego od zwierząt w działalności naukowej i dydaktycznej (S1_W05).
Absolwent potrafi formułować i rozwiązywać problemy naukowe z zakresu biologii komórki i cytofizjologii poprzez przeprowadzenie eksperymentów, właściwy dobór źródeł i zaawansowanych metod badawczych oraz ich krytyczną ewaluację w świetle posiadanej i zdobywanej na bieżąco wiedzy oraz potrafi ocenić ich związek z zagadnieniami z zakresu mikrobiologii ogólnej (S1_U01).
Absolwent jest gotowy do krytycznej oceny treści naukowych i popularnonaukowych (S1_K01).
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń, które odbywa się na podstawie: obecności (dozwolone są 2 nieobecności).
W zakres egzaminu wchodzą wiadomości: przekazane przez prowadzącego we wstępie do zajęć oraz z zaleconej przez prowadzącego literatury.
Egzamin ma formę testu otwartego - może zawierać punkty opisowe.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1) Podstawy biologii komórki, Bruce Alberts i in., PWN lub oryginał angielski
2) Cell Physiology. Source book, ed. N. Sperelakis, Academic Press
3) Podstawy Cytofizjologii, pod redakcją J. Kawiaka, J.Mireckiej, M.Olszewskiej i J. Warchoła, PWN
4) Immunologia, Roitt, Brostoff, Male, PZWL
5) Skrypt Ćwiczenia z biologii rozwoju zwierząt pod red. M. Maleszewskiego. Wydawnictwa UW
6) Developmental Biology, Scott F. Gilbert, Sinauer Associates, Inc.
7) artykuł Maria Doligalska, Kinga Jóźwicka, Mauryla Kiersnowska, Agnieszka Mroczek, Cezary Pączkowski, Wirginia Janiszowska. Triterpenoid saponins affect the function of P-glycoprotein and reduce the survival of the free-living stages of Heligmosomoides bakeri. VETERINARY PARASITOLOGY Tom 30 Nr 179 r. 2011, str. 144-151
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: