Praktikum z promocji biologii 1400-12PPB
Przedmiot ma charakter praktyczny i jest ukierunkowany na rozwijanie umiejętności komunikacji naukowej, kreatywnej popularyzacji biologii oraz promocji kierunku studiów biologicznych.
Studenci uczą się, jak w atrakcyjny, zrozumiały i etyczny sposób mówić o biologii w różnych kontekstach – edukacyjnych, popularnonaukowych i promocyjnych.
Ważnym elementem kursu jest refleksja nad różnorodnością sposobów mówienia o nauce – bez odwoływania się do stereotypowego obrazu „naukowca”, lecz z naciskiem na autentyczność, empatię i inkluzywny przekaz. Studenci rozwijają kompetencje miękkie: wystąpienia publiczne, praca w grupie, twórcze planowanie pokazów i gier edukacyjnych.
Część praktyczna obejmuje przygotowanie i prowadzenie stoisk, pokazów lub warsztatów podczas wydarzeń popularyzujących nauki przyrodnicze, takich jak Piknik Bemowski, Dzień Odkrywców Kampusu Ochota (DOKO), Dni Otwarte Uniwersytetu Warszawskiego oraz Targi Perspektyw dla licealistów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
K_W01_bt elementarną wiedzę w wybranych obszarach biotechnologii oraz rozumie związki i zależności między różnymi dyscyplinami przyrodniczymi.
K_W02_bt problemy nauk przyrodniczych, kategorie pojęciowe i terminologię przyrodniczą oraz rozwój metod badawczych, a także potrafi wskazać najważniejsze odkrycia naukowe w historii nauk biologicznych, w tym biotechnologii.
K_W02_bi że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata.
Student/ka potrafi:
K_U03_bt korzystać z dostępnych źródeł informacji, w tym ze źródeł elektronicznych.
K_U07_bt krytycznie opracować wybrany problem naukowy w formie pisemnego referatu, z poprawną dokumentacją, lub przedstawić w formie prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych.
K_U09_bi uczyć się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna
Student/ka jest gotów do:
K_K01_bt zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych w przyrodzie.
K_K01_bi poszerzania zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
K_K04_bt efektywnej pracy w zespole.
K_K06_bt przekazywania społeczeństwu informacji o nowych osiągnięciach biotechnologii i potrafi przekazać te informacje w sposób zrozumiały.
K_K08_bi krytycznej analizy informacji pojawiających się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej.
Kryteria oceniania
aktywność i obecność na zajęciach – 20%
projekt pokazowy lub gra terenowa (indywidualny lub zespołowy) – 40%
udział w co najmniej jednym wydarzeniu popularyzatorskim (Piknik, DOKO, Targi) – 40%
Zaliczenie: na podstawie aktywności, jakości projektu i realizacji praktyki.
Literatura
Randy Olson, Houston, We Have a Narrative: Why Science Needs Story
Alan Alda, If I Understood You, Would I Have This Look on My Face?
Karl Kapp, The Gamification of Learning and Instruction
Aleksandra i Piotr Stanisławscy, Fakt, nie mit. Ilustrowany atlas nauki
wybrane materiały z TED, FameLab, Centrum Nauki Kopernik
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: