Mutualizm i pasożytnictwo 1400-125MiP
Pasożytnictwo odmienną formą symbiozy: przykłady ze świata zwierząt. Pochodzenie pasożytnictwa: od pasożytniczych Prokaryota (Monera) do pasożytniczych Eukaryota (Protista i Metazoa). Pasożytnictwo w obrębie aktualnej filogenetyki Eukaryota: bioróżnorodność na przykładzie Apicomplexa. Ewolucja wirulencji. Złożoność cykli rozwojowych: przypadek czy adaptacja. Ekologia pasożytów; od osobników do zgrupowań. Pasożytnictwo w ekosystemach zmienionych przez człowieka
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
K_W03 Zna zróżnicowanie strukturalne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów wchodzących we wzajemne relacje pasożytnicze i mutualistyczne
K_W04 Rozumie wzajemne relacje organizmów, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej
K_W11 Zna metody i techniki prowadzenia badań dotyczących interakcji międzygatunkowych
K_W12 Zna techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w w badaniach ekologicznych
UMIEJĘTNOŚCI
K_U02 Zna metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym
K_U08 Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski
K_U09 Analizuje krytycznie prace badawcze z zakresu ekologii z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K04 Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu
K_K06 Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu
K_K11 Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Efekty kształcenia dla programu studiów obowiązującego od roku akademickiego 2018/2019:
Zna zróżnicowanie strukturalne, metaboliczne i funkcjonalne organizmów wchodzących we wzajemne relacje pasożytnicze i mutualistyczne.
Rozumie wzajemne relacje organizmów, stosując hipotezy dotyczące czasowych i przestrzennych uwarunkowań różnorodności biologicznej.
Zna metody i techniki prowadzenia badań dotyczących interakcji międzygatunkowych.
Zna techniki laboratoryjne, pomiarowe i obrazowe, stosowane w w badaniach ekologicznych.
Zna metody i techniki stosowane w pracy terenowej w środowisku przyrodniczym.
Potrafi krytycznie opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, formułując własne opinie i wnioski.
Analizuje krytycznie prace badawcze z zakresu ekologii z użyciem środków komunikacji werbalnej oraz multimediów.
Potrafi pracować w zespole, realizując własne badania, współorganizując pracę całego zespołu.
Stosuje zasady etyki badawczej, rozstrzygając dylematy związane z wykonywaniem zawodu.
Wykazuje inicjatywę i samodzielność w działaniach, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
Literatura
Bush, A.O. et al. 2001. Parasitism. The diversity and ecology of animal parasites. Cambridge University Press, Cambridge.
Combes C. 1999. Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: