Genetyka i biologia molekularna roślin 1400-125GBMR
Opis wykładu:
Tematyka wykłądów:
1. Wprowadzenie do biologii molekularnej roślin:
Podstawowe koncepcje i metodologia biologii molekularnej; rośliny modelowe w badaniach
molekularnych.
2. Genomy roślin – struktura, ewolucja i różnorodność:
Organizacja genomów jądrowych, chloroplastowych i mitochondrialnych; rola duplikacji
genomu (WGDs – whole genome duplications) w ewolucji roślin; znaczenie transpozonów i
elementów ruchomych w kształtowaniu genomów roślinnych.
3. Omiki w badaniach roślinnych:
Genomika, transkryptomika, proteomika i metabolomika – zintegrowane podejście
systemowe; mikromacierze DNA, RNA-seq, globalna analiza ekspresji genów.
4. Badania funkcji genów i ich regulacji:
Genetyka klasyczna i odwrotna (reverse genetics) – od mutanta do genu i od genu do funkcji;
mutageneza insercyjna, T-DNA, RNAi, VIGS (virus-induced gene silencing); nowoczesne
techniki edycji genomu: CRISPR/Cas9, Cas12a.
5. Regulacja ekspresji genów jądrowych i organellarnych:
Współdziałanie genomu jądrowego i organellarnego w regulacji ekspresji genów.
6. Chromatyna i dziedziczenie epigenetyczne:
Modyfikacje histonów, metylacja DNA i niekodujące RNA; mechanizmy epigenetycznej
kontroli rozwoju i odpowiedzi na stres; dziedziczenie epigenetyczne w kontekście adaptacji
roślin.
7, 8. Regulacja rozwoju i odpowiedzi fizjologicznej:
Genetyczna kontrola procesów rozwojowych roślin.
9. Sygnalizacja komórkowa i hormony roślinne:
Główne klasy fitohormonów; hormonalne ścieżki sygnalizacyjne na przykładzie gibereliny
(GA) i kwasu abscysynowego (ABA); integracja sygnałów hormonalnych z regulacją ekspresji
genów.
10. Rodzaje i rola małych RNA (miRNA, siRNA, tasiRNA):
Mechanizmy biogenezy i działania małych RNA; ich funkcje w regulacji rozwoju i odpowiedzi
na stres; zastosowanie małych RNA w biotechnologii roślin.
11. Rośliny w zmiennym środowisku – odpowiedź na stresy biotyczne i abiotyczne:
Mechanizmy obronne wobec patogenów (PTI, ETI); reakcje na suszę, zasolenie, niską
temperaturę i niedobory składników mineralnych; sieci sygnałowe i geny odpowiedzi na stres
(stress-responsive genes).
12. Biotechnologia roślin i aspekty etyczne:
Inżynieria genomu i edycja genów; tworzenie roślin o zwiększonej odporności i wartości
odżywczej; kierunki rozwoju biotechnologii roślin w kontekście zmian klimatu.
13. Dyskusja i studia przypadków:
Przykłady badań translacyjnych i aplikacji biotechnologicznych w nauce o roślinach.
Opis ćwiczeń:
Zajęcia laboratoryjne umożliwiają zapoznanie się oraz nabycie praktycznych umiejętności w pracy z mutantami insercyjnymi, liniami otrzymanymi za pomocą systemu CRISPR/Cas9, a także liniami transgenicznymi Arabidopsis thaliana.
Studenci samodzielnie (indywidualnie lub w parach) wykonują eksperymenty obejmujące kluczowe aspekty biologii molekularnej roślin – od identyfikacji wprowadzonych zmian genetycznych, poprzez analizy poziomów mRNA i białek, aż po badanie interakcji białko–białko.
Podczas zajęć wykorzystywane są m.in. następujące techniki: izolacja kwasów nukleinowych z tkanek roślinnych (w szczególności DNA genomowego, całkowitego RNA oraz frakcji małych RNA), analiza poziomów transkryptów, izolacja białek jądrowych, obserwacja i detekcja białek fuzyjnych zawierających znacznik GFP, a także analiza interakcji białko–białko.
Zajęcia laboratoryjne obejmują następujące części:
1. Charakterystyka mutantów Arabidopsis w genach kodujących histony łącznikowe (H1).
Studenci zapoznają się z efektami fenotypowymi wywoływanymi przez mutacje insercyjne oraz delecje uzyskane przez edycję genomu CRISPR/Cas9 w Arabidopsis, a także z metodami identyfikacji tych mutacji.
Stosowane techniki: izolacja DNA genomowego, PCR, elektroforeza DNA w żelu agarozowym.
2. Badanie poziomów ekspresji genów H1.
Studenci analizują poziomy transkryptów H1 metodą RT-qPCR w liniach roślin typu dzikiego oraz w mutantach.
Stosowane techniki: izolacja całkowitego RNA, synteza cDNA, real-time PCR.
3. Analiza frakcji małych RNA
Studenci analizują poziomy małych RNA w liniach roślin typu dzikiego, mutantach h1 oraz mutantach w ścieżce syntezy małych RNA.
Stosowane techniki: izolacja frakcji małych RNA, rozdział małych RNA w żelu poliakrylamidowym.
4. Analiza poziomów białek fuzyjnych H1.1-GFP i H1.2-GFP
Studenci analizują poziomy białek fuzyjnych H1-GFP w transgenicznych liniach Arabidopsis metodą Western-blot, a także obserwują białka H1-GFP za pomocą mikroskopu fluorescencyjnego.
Stosowane techniki: izolacja białek jądrowych, rozdział białek SDS-PAGE, immunodetekcja (western blot), obserwacje w binokularze fluorescencyjnym.
5. Analiza interakcji białko-białko
Studenci analizują interakcję pomiędzy histonem H1, a histonem rdzeniowym H3 za pomocą metody ko-immunoprecypitacji.
Stosowane techniki: izolacja białek jądrowych, immunoprecypitacja białek, western blot.
Kierunek podstawowy MISMaP
biotechnologia
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
K_W02_Bi
że eksperyment jest podstawą naukowego poznania świata.
K_W03_Bi
budowę i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych i ich elementów składowych
K_W04_Bi
w stopniu zaawansowanym funkcjonowanie struktur komórkowych i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami
K_W14_Bi
podstawowe techniki laboratoryjne oraz pomiarowe i obrazowe, stosowane w badaniach chemicznych, mikrobiologicznych, genetycznych i biologii molekularnej
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U01_Bi
stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej (w tym prac terenowych) oraz umie wyjaśnić zasady ich działania
K_U05_Bi
pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01_Bi
poszerzania zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych
K_K03_Bi
rozpoznawania, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników dla funkcjonowania społeczeństwa
K_K07_Bi
pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee
Kryteria oceniania
Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu pisemnego, który składa się z pytań o charakterze otwartym i zamkniętym. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie sprawdzianu w formie testu jednokrotnego wyboru lub prezentacji uzyskanych wyników.
Literatura
1. Podstawy biologii molekularnej. Lizabeth A. Allison. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2011
2. Biochemistry and Molecular Biology of Plants. Buchanan, Gruissem, Jones. 2000
3. Biologia komórki roślinnej. T.1. Struktura. T.2. Funkcja. P. Wojtaszek, A. Woźny, L. Ratajczak (red.). PWN, 2006.
4. Skrypt Biologia molekularna roślin
5. Aktualne publikacje naukowe podane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: