- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
The world at the crossroads 1400-122TWATC-OG
Żyjemy w czasach niespotykanych zmian. Jesteśmy świadkami przyspieszenia tylu procesów, że naukowcy zaproponowali, że żyjemy teraz w nowej epoce - antropocenie. Wielu badaczy mówi również, że z naszym rosnącym wpływem na procesy globalne możemy obecnie poważnie przekraczać granice planetarne, poza którymi może już nie być powrotu na planetę, na której dorastaliśmy jako gatunek.
Celem kursu jest budowanie wiedzy i świadomości globalnych zagadnień związanych z dobrobytem planetarnym i funkcjonowaniem populacji ludzkiej na planecie. Posługujemy się wspólnym nowoczesnym medium - filmem pełnometrażowym - po którym omawiamy zarówno globalne wyzwania, jak i możliwe rozwiązania.
Podczas kursu oglądamy jedne z najważniejszych filmów pokazujących świat na rozdrożu. Każde z dziesięciu spotkań skupia się na innym zagadnieniu - od zmiany klimatu poprzez dezintegrację różnorodności biologicznej po przemiany społeczne - które omawiamy po obejrzeniu filmu.
Reagujemy na aktualną sytuację. Omawiane tematy mogą objąć:
- Granice planetarne i wprowadzenie do antropocenu
- Na ile rzeczywiście człowiek jest osią uwagi "antropocentryzmu"
- Punkty krytyczne, integralność biosfery i usługi ekosystemowe
- Żywienie człowieka i zmierzanie do nowego systemu produkcji żywności
- Zanik doświadczenia i odnawianie więzi z przyrodą
- Nasze duchy przeszłości ewolucyjnej: chciwość, strach i upośledzenia poznawcze
- Optymizm konserwatorski i wizje do urzeczywistniania
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
Wiedza, umiejętności:
- zna globalne i regionalne wyzwania środowiskowe, społeczne i gospodarcze oraz rozumie wzajemne powiązania między nimi
- rozpoznaje problemy i wyzwania związane z funkcjonowaniem populacji ludzkiej w ekosystemie planety
- rozumie koncepcję zrównoważonego rozwoju i potrzebę wprowadzenia w jej ramach zasad funkcjonowania społeczeństw ludzkich
- wie, gdzie szukać wiarygodnych źródeł informacji i baz danych oraz potrafi weryfikować te dane
Umiejętności:
- zadaje krytyczne pytania i znajduje odpowiednie rozwiązania
- aktywnie uczestniczy w akademickich i praktycznych dyskusjach dotyczących zagadnień zrównoważonego rozwoju
- wykorzystuje metody komunikacji społecznej w działaniach promujących rozwiązania zrównoważonego rozwoju
Kompetencje społeczne - jest gotowy do:
- aktywnego uczestniczenia w rozwiązywaniu konfliktów i prowadzeniu negocjacji
- wykorzystania nowych technologii i mediów w skutecznej komunikacji (blog online, przegląd filmów)
Kryteria oceniania
- Obecność i aktywność na co najmniej 8 z 10 spotkań jest warunkiem wstępnym zaliczenia.
- Ocena opiera się na pisemnych mini-esejach dotyczących omawianych filmów i problemów.
- Sposób zaliczenia: mini-eseje (100-300 słów) pisane na wylosowane tematy podczas egzaminu.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Filmy, powiązane materiały i źródła internetowe polecone przez prowadzących kurs
Uwagi
W cyklu 2024Z:
W roku akademickim 2022/23 zajęcia będą odbywać się zdalnie dr Barbara Pietrzak |
W cyklu 2025Z:
W roku akademickim 2022/23 zajęcia będą odbywać się zdalnie dr Barbara Pietrzak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: