Fizjologia roślin M-1 1400-121FR-M1
Wykład:
Rola czynników zewnętrznych (woda, światło, temperatura) oraz wewnętrznych (stymulatory i inhibitory wzrostu, fitochrom) we wzroście i rozwoju roślin. Rola światła w morfogenezie i wzroście- receptory światła czerwonego, niebieskiego i dalekiej czerwieni, barwniki fotosyntetycznie czynne. Reakcje świetlne fotosyntezy - absorpcja światła, transport elektronów, wytwarzanie NADPH i ATP. Fluorescencja. Faza ciemna fotosyntezy - funkcja Rubisco, cykl Calvina, produkty asymilacji CO2. Fotosynteza typu C3, C4 i CAM a fotooddychanie. Metabolizm produktów fotosyntezy, regulacja procesu. Oddychanie - substraty, glikoliza, cykl Krebsa. Cytochromowy i alternatywny transport elektronów w mitochondriach. Gospodarka energetyczna roślin. Pobieranie i transport wody oraz związków mineralnych. Gospodarka azotowa. Transport długo- i krótkodystansowy. Czynniki powodujące stres roślin oraz mechanizmy zapobiegawcze. Adaptacja i aklimatyzacja roślin. Starzenie się roślin, mechanizmy, wpływ czynników środowiskowych. Integracja funkcji rośliny.
Program ćwiczeń:
• Żywienie mineralne i gospodarka wodna roślin.
Objawy niedoboru makroelementów w siewkach roślin kukurydzy. Wpływ pH pożywki na pobieranie kationów i anionów przez korzenie siewek kukurydzy. Wpływ czynników zewnętrznych (pH, oświetlenia) na natężenie pobierania jonów amonowych. Własności osmotyczne komórki, wyznaczanie potencjału wody w tkankach.
• Barwniki asymilacyjne.
Ilościowe oznaczenie zawartości chlorofilu a i b oraz karotenoidów w liściach grochu. Obserwacja fluorescencji chlorofilu a, otrzymywanie feofityny i wpływ jonów dwuwartościowych.
• Zanieczyszczenie środowiska.
Spektrofotometryczne oznaczanie barwników fotosyntetycznych jako wskaźnik uszkodzeń. Wpływ herbicydu na gospodarkę azotową roślin (oznaczanie ogólnej zawartości białek w różnych organach rośinnych).
• Fluorescencja
Wpływ wybranych czynników stresowych oraz wieku rośliny na fluorescencję chlorofilu a in vivo w liściach grochu lub kukurydzy. Pomiary: wydajności fotochemicznej i niefotochemicznej oraz wydajności kwantowej PSII. Zastosowanie metod fluorescencyjnych w ocenie stanu fizjologicznego roślin (badanie wpływu np. herbicydu "Roundup").
• Fotosynteza i oddychanie.
Izolacja chloroplastów z liści grochu i oznaczenie ich aktywności fotochemicznej (reakcja Hilla). Wpływ inhibitorów mitochondrialnego transportu elektronów na pobieranie tlenu. Oddychanie w warunkach beztlenowych, produkty fermentacji.
• Stres oksydacyjny.
Spektrofotometryczne oznaczenia aktywności dysmutazy ponadtlenkowej (SOD) - z zastosowaniem błękitu nitrotetrazoliowego (NBT), w ekstraktach z liści grochu lub kukurydzy w zależności od wieku rośliny oraz poddanych działaniu stresów środowiskowych.
• Hormony roślinne.
Wpływ wybranych hormonów (kwasu giberelinowego i kwasu abscysynowego) na wzrost i rozwój siewek grochu karłowatego. Wpływ kinetyny na starzenie się liści - oznaczenie zawartości chlorofilu w krążkach z liści grochu (test Richmonda-Langa).
• Kiełkowanie.
Oznaczenie aktywności enzymów hydrolitycznych (alfa-amylazy) podczas kiełkowania ziarniaków pszenicy.
Kierunek podstawowy MISMaP
biologia
ochrona środowiska
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza.
Student:
• Potrafi opisać procesy zachodzące w poszczególnych przedziałach komórki roślinnej ( K_W05 Bl I).
• Rozumie funkcjonowanie poszczególnych organów roślinnych i rośliny jako całości (K_W06 Bl I).
• Rozumie podstawowe pojęcia terminologii biochemicznej, fizjologii roślin oraz biologii środowiskowej (K_W13 Bl I).
• Zna wpływ czynników środowiskowych na rozwój i funkcjonowanie roślin (K_W14 Bl I).
• Zna podstawowe techniki laboratoryjne oraz pomiarowe stosowane w fizjologii roślin (K_W15 Bl I).
Umiejętności.
Student:
• Umie obsługiwać podstawowe sprzęty laboratoryjne (pipeta automatyczna, pH-metr, wirówka, spektrofotometr, fluorymetr) (K_U01 Bl I).
• Umie analizować otrzymane wyniki (K_U04 Bl I).
• Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie graficznej i opisowej (K_U08 Bl I).
• Uczy się samodzielnie zagadnień wskazanych przez opiekuna (K_U10 Bl I).
Kompetencje społeczne.
Student:
• Poszerza zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01 Bl I).
• Rozpoznaje, na czym polega etyka badawcza oraz rzetelność w prowadzeniu badań i interpretacji uzyskanych wyników (K_K03 Bl I).
• Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego. (K_K05 Bl I).
• Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee. (K_K07 Bl I).
Kryteria oceniania
Zajęcia są zaliczane jeśli student:
• uczestniczył w co najmniej 85 procentach zajęć;
• pracował na zajęciach w sposób pozwalający pozytywnie ocenić wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne, jakie w toku zajęć uzyskał (opisane w sylabusie jako przedmiotowe efekty kształcenia).
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest:
• zaliczenie sprawdzianu końcowego w formie pisemnej
• aktywność na zajęciach
• wykonanie opisu wyników uzyskanych z każdego ćwiczenia
Wykład:
Warunkiem dopuszczającym do egzaminu jest zaliczenie zajęć składających się na dany przedmiot.
Egzamin ma formę testu jednokrotnego wyboru
Literatura
Podręczniki:
Podstawy fizjologii roślin. Kopcewicz J, Lewak S. (red.), PWN, 2002
Hans B.D, Hooper N.M. Biochemia. PWN, 2002
Taiz L, Zeiger E. Plant Physiology. Sinauer Ass., Inc., Publishers, 2006
Fizjologia roślin. Kozłowska M. (red.), PWRiL, 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: