Biologia rozwoju roślin z elementami anatomii 1400-121BRREA
Cel zajęć: Generalne spojrzenie na rozwój rośliny okrytonasiennej z uwzględnieniem poziomu strukturalnego, genetycznej kontroli, aspektów molekularnych wybranych procesów oraz regulacji hormonalnej i interakcji ze środowiskiem.
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1) Początek rozwoju osobniczego rośliny (zapłodnienie-pochodzenie genomu zygoty),
2) Rozwój zarodka (różne wzory rozwoju u dwu-i jednoliściennych), powstawanie planu budowy, relacje zarodek/bielmo/sporofit macierzysty we wczesnym etapie rozwoju roślin,
3) Wzrost i rozwój ciała roślin: merystemy pierwotne i ich udział w rozwoju morfologicznych układów tkankowych: dermalnego, podstawowego i waskularnego,
4) Faza wzrostu wegetatywnego- rozwój pędu, inicjacja i rozwój liści, rozwój systemu korzeniowego z uwzględnieniem podstawowych wzorów budowy,
5) Funkcjonalne układy tkanek: okrywający, mechaniczny, przewodzący, fotosyntetyzujący, sekrecyjny i magazynujący; strukturalne, molekularne i biofizyczne, podstawy ich działania w roślinie,
6) Anatomia organów wegetatywnych: budowa pierwotna korzeni i łodyg, lokalizacja, budowa i działanie ośrodków percepcji bodźców w łodydze i korzeniu,
7) Wzrost i rozwój ciała roślin: pochodzenie i budowa merystemów wtórnych,
8) Budowa wtórna osiowych organów rośliny ze szczególnym uwzględnieniem strukturalnych podstaw mechanicznej wytrzymałości łodyg. Nietypowe strategie przyrostu wtórnego organów i ich efekty strukturalne.
9) Typy budowy anatomicznej blaszki liściowej związane z różną strategią asymilacji CO2. Strukturalne modyfikacje organów rośliny jako efekty adaptacji do specyficznych warunków środowiska.
10) Przejście fazy wegetatywnej w fazę generatywną.
11) Rozwój kwiatostanu i kwiatu -różne warianty inicjacji i budowy, model genetycznej regulacji procesu kwitnienia.
12) Starzenie się komórek, tkanek i organów, mechanizm programowanej śmierci podczas starzenia się.
Ćwiczenia maja charakter samodzielnej pracy laboratoryjnej, Są ściśle powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i obejmują: samodzielną identyfikację stadiów rozwojowych roślin a także analizę budowy cytologiczno-anatomicznej wybranych struktur, tkanek i organów. Narzędziem pracy są: binokular, mikroskop świetlny, i fluorescencyjny. Materiałem ćwiczeń są zarówno gatunki roślin ważne ze względu na badania podstawowe jak i o dużym znaczeniu użytkowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Zna funkcjonowanie struktur komórkowych roślin i przedstawia najważniejsze zależności funkcjonalne zarówno między składowymi komórki, jak i między komórkami w obrębie rośliny.
2.Zna budowę morfologiczną i anatomiczną roślin oraz rozumie rozwój i funkcjonowanie rośliny jako całości.
3.Rozumie ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na rozwój roślin.
4.Rozumie wzajemne pokrewieństwa organizmów roślinnych. Zna metodologię pozwalającą na ustalenie relacji pokrewieństwa między genami i organizmami a także rozumie podstawowe kategorie pojęciowe biologii roślin, genetyki i biologii molekularnej; ma wiedzę w zakresie podstawowych zastosowań biologii roślin w życiu społeczno-gospodarczym.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej roślin oraz umie wyjaśnić zasady ich działania,
2.Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne dotyczące biologii rozwoju roślin w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2.
3. Umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę, potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej.
4.Potrafi pod nadzorem opiekuna zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z biologii rozwoju roślin z zastosowaniem poznanych metod, także opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Poszerza zainteresowania w obrębie biologii roślin. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej rozwoju roślin, rozumie konieczność doskonalenia zawodowego.
2.Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee.
3.Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej dotyczące rozwoju roślin.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności na ćwiczeniach).
Kontrola wykonania karty pracy po zakończeniu bieżących zajęć.
Przygotowanie prezentacji multimedialnej na podstawie publikacji anglojęzycznej - praca w podgrupach.
Końcowe zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin z części wykładowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
red. J. Kopcewicz, St. Lewak. Podstawy Fizjologii Roślin. 1998. Wyd. Naukowe PWN.
Hejnowicz Z. Anatomia i Histogeneza. 2002. Wyd. Naukowe PWN.
Skrypt do zajęć otrzymywany na początku cyklu ćwiczeniowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: