Biologia rozwoju roślin z elementami anatomii 1400-121BRREA
Cel zajęć: Generalne spojrzenie na rozwój rośliny okrytonasiennej z uwzględnieniem poziomu strukturalnego, genetycznej kontroli, aspektów molekularnych wybranych procesów oraz regulacji hormonalnej i interakcji ze środowiskiem.
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1) Początek rozwoju osobniczego rośliny (zapłodnienie-pochodzenie genomu zygoty),
2) Rozwój zarodka (różne wzory rozwoju u dwu-i jednoliściennych), powstawanie planu budowy, relacje zarodek/bielmo/sporofit macierzysty we wczesnym etapie rozwoju roślin,
3) Wzrost i rozwój ciała roślin: merystemy pierwotne i ich udział w rozwoju morfologicznych układów tkankowych: dermalnego, podstawowego i waskularnego,
4) Faza wzrostu wegetatywnego- rozwój pędu, inicjacja i rozwój liści, rozwój systemu korzeniowego z uwzględnieniem podstawowych wzorów budowy,
5) Funkcjonalne układy tkanek: okrywający, mechaniczny, przewodzący, fotosyntetyzujący, sekrecyjny i magazynujący; strukturalne, molekularne i biofizyczne, podstawy ich działania w roślinie,
6) Anatomia organów wegetatywnych: budowa pierwotna korzeni i łodyg, lokalizacja, budowa i działanie ośrodków percepcji bodźców w łodydze i korzeniu,
7) Wzrost i rozwój ciała roślin: pochodzenie i budowa merystemów wtórnych,
8) Budowa wtórna osiowych organów rośliny ze szczególnym uwzględnieniem strukturalnych podstaw mechanicznej wytrzymałości łodyg. Nietypowe strategie przyrostu wtórnego organów i ich efekty strukturalne.
9) Typy budowy anatomicznej blaszki liściowej związane z różną strategią asymilacji CO2. Strukturalne modyfikacje organów rośliny jako efekty adaptacji do specyficznych warunków środowiska.
10) Przejście fazy wegetatywnej w fazę generatywną.
11) Rozwój kwiatostanu i kwiatu -różne warianty inicjacji i budowy, model genetycznej regulacji procesu kwitnienia.
12) Starzenie się komórek, tkanek i organów, mechanizm programowanej śmierci podczas starzenia się.
Ćwiczenia maja charakter samodzielnej pracy laboratoryjnej. Są ściśle powiązane z zagadnieniami omawianymi na wykładach i obejmują: samodzielną identyfikację stadiów rozwojowych roślin a także analizę budowy cytologiczno-anatomicznej wybranych struktur, tkanek i organów. Narzędziem pracy są: binokular, mikroskop świetlny, i fluorescencyjny. Materiałem ćwiczeń są zarówno gatunki roślin ważne ze względu na badania podstawowe jak i o dużym znaczeniu użytkowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
budowę morfologiczną i anatomiczną organizmów oraz rozumie funkcjonowanie organizmu jako całości (K_W05)
różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują (K_W09)
podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej, mikrobiologicznej, biologii grzybów, roślin i zwierząt, genetyki i biologii molekularnej oraz biologii środowiskowej (K_W12)
Umiejętności: absolwent potrafi:
stosować podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej (w tym prac terenowych) oraz umie wyjaśnić zasady ich działania (K_U01)
czytać ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne w języku ojczystym i obcym oraz komunikować się w języku obcym na poziomie B2 (K_U02)
pod nadzorem opiekuna naukowego zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z zastosowaniem poznanych metod; umie zaproponować metody przeprowadzenia wskazanych oznaczeń (K_U05)
analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U03)
przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej z wykorzystaniem zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (K_U07)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
poszerzania zainteresowania w obrębie nauk przyrodniczych (K_K01)
stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej nauk matematyczno-przyrodniczych (K_K04)
krytycznej analizy informacji pojawiających się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej (K_K08)
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalne 2 nieobecności na zajęciach laboratoryjnych).
Kontrola wykonania karty pracy po zakończeniu bieżących zajęć.
Przygotowanie prezentacji multimedialnej na podstawie publikacji anglojęzycznej
Końcowe zaliczenie pisemne ćwiczeń oraz egzamin z części wykładowej.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
red. J. Kopcewicz, St. Lewak. Podstawy Fizjologii Roślin. 1998. Wyd. Naukowe PWN.
Hejnowicz Z. Anatomia i Histogeneza. 2002. Wyd. Naukowe PWN.
Skrypt do zajęć otrzymywany na początku cyklu ćwiczeniowego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: