Podstawy genetyki 1400-114PGEN
Program ćwiczeń:
I. Biologia komórki
1. Mejoza podczas spermatogenezy i oogenezy (porównanie – preparaty stałe)
2. Mitoza na przykładzie zarodków bruzdkujących (podziały równomierne i nierównomierne – materiał żywy C. elegans i preparaty stałe z bruzdkujących zarodków)
II. Genetyka
1. Podstawy genetyki klasycznej
2. DNA jako materiał genetyczny; Mutacje;
3. Kod genetyczny
4. Struktura i ekspresja genów prokariotycznych I eukariotycznych
5 Wybrane zagadnienia z genetyki człowieka
III. Metody molekularne w badaniach środowiskowych
1. Izolacja DNA
2. Elektroforeza DNA; Reakcja łańcuchowa polimerazy (PCR)
3. Sekwencjonowanie metodą Sangera
4. Genetyka populacyjna
5. Komputerowa analiza sekwencji nukleotydowych, część 1
6. Komputerowa analiza sekwencji nukleotydowych, część 2
7. Bazy danych cząsteczek biologicznych i narzędzia do ich przeszukiwania
Program wykładu:
I. Biologia komórki
1. Powstanie komórki, porównanie komórki prokariotycznej i eukariotycznej
2. Jądro komórkowe
3. Cykl komórkowy
4. Mejoza, gamety i komórki zarodkowe
II. Podstawy genetyki
1. Organizacja genomów pro- i eukariotycznych; Budowa genów; Operony;
2. Ekspresja informacji genetycznej u pro- i eukariontów
3. Regulacja działania genów u pro- i eukariontów
4. Genetyka człowieka
III. Struktura genomu
1. Ewolucja na poziomie molekularnym
2. Genomy wirusowe
3. Genomy bakterii i archeonów
4. Genomy jądrowe
5. Genomy mitochondrialne
6. Genomy chloroplastowe
7. Mobile elementy genetyczne
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza (zna, rozumie):
- zna budowę komórek prokariotycznych i eukariotycznych (K_W01);
- zna budowę jądra komórkowego (K_W01);
- zna i rozumie organizację chromatyny i mechanizmy molekularne odpowiedzialne za jej funkcjonowanie (K_W01);
- rozumie mechanizmy molekularne regulujące cykl komórkowy (K_W01);
- zna przebieg podziału mitotycznego i mejotycznego (K_W01);
- rozumie znaczenie mitozy i mejozy (K_W01);
- zna podstawy genetyki i biologii molekularnej (K_W01);
- zna podstawową terminologię stosowaną w genetyce i biologii molekularnej (K_W02, K_W06);
- zna mechanizmy ewolucji na poziomie molekularnym (K_W01);
- zna metody biologii molekularnej stosowane w badaniach
środowiskowych (K_W01, K_W06).
Umiejętności (potrafi):
- potrafi rozpoznać i wyjaśnia zjawiska związane z organizacją i ekspresją informacji genetycznej (K_U04, K_U09);
- potrafi samodzielnie studiować poleconą literaturę i korzystać z zasobów internetu (K_U05, K_U013);
- potrafi dobrać metody biologii molekularnej, które umożliwiają identyfikację organizmu i szacowanie zmienności genetycznej (K_U02, K_U010);
- potrafi korzystać z narzędzi do przeszukiwania baz danych sekwencji nukleotydowych i aminokwasowych (K_U05).
Kompetencje społeczne (jest gotów do):
- jest gotów do poszerzania własnej wiedzy i popularyzacji znaczenia metod biologii molekularnej w badaniach środowiskowych i ochronie środowiska (K_K02).
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń: aktywny udział w zajęciach (dopuszczalna nieobecność na dwóch zajęciach), ocena na podstawie wyniku kolokwium pisemnego.
Egzamin pisemny, warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń na ocenę pozytywną.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura
Ekologia molekularna. Joanna R. Freeland. PWN 2008.
Genomy. T. A. Brown. PWN 2012
Genetyka. Ilustrowany przewodnik. Eberhard Passarge Wydawnictwo Lekarskie PZWL. 2004
Genetyka człowieka. Rozwiązywanie problemów medycznych. B.R. Korf, 2003.
Podstawy biologii komórki. B. Alberts i wsp., PWN, Warszawa 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: