Biologia komórki M 1400-112BK-M
Program ćwiczeń:
Mikroskopia świetlna - zasady działania różnego typu mikroskopów w tym fluorescencyjnego i konfokalnego. Pomiary komórek.
Podstawowe metody stosowane w biologii komórki - barwienia cytochemiczne, autoradiografia, immunocytochemia, hybrydyzacja in situ.
Cytoszkielet – organizacja struktur cytoszkieletalnych, ich rola w organizacji strukturalnej i funkcjonalnej komórki, ruchy komórkowe.
Cykl mitotyczny, punkty kontrolne cyklu - wykład.
Mitoza.
Inhibitory podziału komórkowego
Mejoza.
Cytokineza.
Kariotyp - aberracje chromosomowe, analiza kariotypu człowieka.
Przekazywanie sygnału - wykład
Apoptoza - wykład
Komórki macierzyste - wykład
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Rozumie budowę i właściwości podstawowych typów makrocząsteczek biologicznych (K_W04 BI 1).
2. Zna funkcjonowanie komórek prokariotycznych i ekariotycznych, roślinnych i zwierzęcych. Przedstawia zależności między strukturą a funkcją komórki (K_W05 BI 1, K_W06 BI 1).
3. Zna różnorodność biologiczną na podstawowym poziomie (np. różnorodność szlaków przekazywania sygnału) i rozumie zjawiska i procesy przyrodnicze, które ją kształtują (K_W10 BI 1)
4. Rozumie ogólne uwarunkowania środowiskowe życia oraz wpływ czynników środowiskowych na budowę i funcjonowanie komórek ( K_W14 BI 1).
5. Rozumie podstawowe kategorie pojęciowe terminologii biochemicznej, biologii komórki, roślin i zwierząt, genetyki i biologii molekularnej (K_W13 BI 1)
UMIEJĘTNOŚCI
1. Stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze biologii doświadczalnej oraz umie wyjaśnić zasady ich działania (K_U01 BI 1 )
2. Czyta ze zrozumieniem naukowe i popularnonaukowe teksty biologiczne dotyczące biologii komórki w języku ojczystym i angielskim oraz komunikuje się w języku angielskim na poziomie B2 (K_U03 BI 1).
3. Potrafi przedstawić otrzymane wyniki w formie pracy pisemnej lub prezentacji multimedialnej oraz umie analizować otrzymane wyniki i dyskutować je w oparciu o dostępną literaturę (K_U04 BI 1, K_U05 BI 1).
4. Potrafi pod nadzorem opiekuna zaprojektować i przeprowadzić prosty eksperyment z biologii komórki z zastosowaniem poznanych metod także opracować wybrany problem biologiczny na podstawie danych literaturowych i wyników własnych badań, stosując poprawną dokumentację (K_U06 BI 1, K_U07 BI 1).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Poszerza zainteresowania w obrębie nauk biologicznych. Odczuwa potrzebę stałego dokształcania się i aktualizowania wiedzy dotyczącej biologii komórki (K_K01 BI 1I, K_K04 BI 1, K_K06 BI 1).
2. Wykazuje umiejętność pracy w zespole i jest otwarty na nowe idee (K_K06 BI 1, K_K07 BI 1).
3. Krytycznie analizuje informacje pojawiające się w środkach masowego przekazu i w literaturze fachowej dotyczące biologii komórki (K_K08 BI 1).
4. Rozumie podstawowe zasady bezpiecznego eksperymentu biologicznego i umie postępować w stanach zagrożenia (K_K05 BI 1).
Kryteria oceniania
Każde z ćwiczeń zaliczane jest na podstawie opisu analizowanych komórek (rysunek z objaśnieniami lub krótka notatka). Brak więcej niż 2 zaliczeń lub 2 nieobecności na ćwiczeniach powoduje niedopuszczenie do egzaminu.
Egzamin testowy (40-50 pytań), jednokrotnego wyboru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Alberts i wsp. Podstawy Biologii Komórki. PWN 2005
Alberts et al. Molecular Biology of the Cell. Garland Publishing Inc. 2002
Kilarski. Strukturalne podstawy biologii komórki. PWN 2003
Kawiak i wsp. Podstawy Cytofizjologii. PWN 1997
Wojtaszek i wsp.. Biologia komórki roślinnej, tom I i II, PWN 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: