- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Nature journaling - zakochaj się w przyrodzie tworząc notatki przyrodnicze 1400-111NJ-OG
Zajęcia posłużą zapoznaniu z prowadzeniem dziennika przyrodniczego. Uczestnicy dowiedzą się:
Jak rozwijał się sposób dokumentowania obserwacji przyrodniczych na przestrzeni lat.
Czym jest nature journaling i jak prowadzić dziennik przyrodniczy.
Jakie przybory i materiały potrzebne są do prowadzenia dziennika.
Jakie elementy i treści powinny znaleźć się w zapisywanych obserwacjach.
Jak zidentyfikować interesujący organizm (użyteczne aplikacje służące do identyfikacji organizmów, klucze do identyfikacji)
Jakie aktywności i zadania wykorzystywać w ramach prowadzenia dziennika przyrodniczego
Jak zaangażować zmysły (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch) do poznawania przyrody.
Jak wykorzystać nature journaling w pracy z dziećmi i dorosłymi
Jak bezpiecznie prowadzić zajęcia w terenie.
Podczas zajęć zaprezentowana zostanie historia dokumentowania obserwacji przyrodniczych, która będzie punktem wyjścia do idei nature journaling (dziennikarstwa przyrodniczego). Uczestnicy dowiedzą się czym jest nature journalling, jak prowadzić dziennik przyrodniczy, jakie przybory i materiały potrzebne są do prowadzenia dziennika oraz jakie elementy i treści powinny znaleźć się w zapisywanych obserwacjach.
Zajęcia będą odbywać się stacjonarnie, w terenie, w pobliskich parkach a także w sali.
Na zajęciach uczestnicy poznają różnorodne aktywności i zadania, które można wykorzystać podczas prowadzenia obserwacji przyrodniczych, w tym takie, które angażują zmysły (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch) do poznawania przyrody. Uczestnicy będą mieli możliwość doświadczenia prezentowanych aktywności wykonując własne notatki przyrodnicze (w terenie lub sali). Każda aktywność będzie okazją do wspólnej dyskusji na temat zaobserwowanych spostrzeżeń i sposobów zapisu obserwacji. Pozwoli to na wymianę doświadczeń, wzajemne inspirowanie się i rozwijanie kreatywności. Wspólne działanie i doświadczanie będzie również okazją do refleksji nad przyrodą. Zaprezentowane zostaną użyteczne klucze oraz aplikacje służące do identyfikacji obserwowanych organizmów.
Na zajęciach omówiony zostanie także temat możliwości wykorzystania formy prowadzenia dziennika przyrodniczego w pracy z dziećmi i dorosłymi, między innymi w szkole, na różnych przedmiotach i etapach edukacyjnych. Poruszone zostaną również zagadnienia związane z zasadami bezpieczeństwa oraz ograniczeniami i najczęstszymi trudnościami związanymi z zajęciami odbywającymi się w terenie
Zajęcia są okazją do wyjścia w przyrodę i przebywania w jej otoczeniu, zatrzymania się na chwilę, zwrócenia uwagi na jej szczegóły, zachwycania się jej pięknem i czerpania przyjemności z obcowania z przyrodą. Przyroda jest potrzebna człowiekowi w każdym wieku i pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Dodatkowo, dokładniejsze poznanie przyrody sprawi, że ją oswoimy, stworzymy więzi, dzięki którym staniemy się odpowiedzialni za to co oswoiliśmy i będziemy przyrodę szanować i chronić.
Warsztat umożliwia uzyskanie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych oraz osobistych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
tudent:
1. W zakresie wiedzy:
zna metody dokumentowania obserwacji przyrodniczych na przestrzeni lat,
rozumie czym jest nature journaling i jak prowadzić dziennik przyrodniczy.
potrafi wymienić jakie przybory i materiały potrzebne są do prowadzenia dziennika
wie jakie elementy i treści powinny znaleźć się w zapisywanych obserwacjach.
zna zasady bezpieczeństwa, których powinien przestrzegać na zajęciach terenowych z uczniami.
2. W zakresie umiejętności:
potrafi zapisywać obserwacje przyrodnicze w formie notatek, pomiarów, rysunków, szkiców i akwareli.
potrafi zadawać pytania i szukać na nie odpowiedzi.
potrafi posługiwać się kluczem i aplikacjami służącymi do identyfikacji organizmów.
potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić obserwacje przyrodnicze w sali oraz w terenie, w najbliższej okolicy (szkolne tereny zielone, najbliższy park, las, łąka, rzeka, staw, jezioro, przestrzeni miejskiej),
potrafi zaplanować, przygotować i poprowadzić różnorodne aktywności skupiające się na uważnym poznawaniu przyrody i zapisywaniu obserwacji.
potrafi wykorzystać potencjał przyrodniczy najbliższej okolicy oraz regionu.
3. W zakresie kompetencji społecznych:
rozumie potrzebę przebywania w otoczeniu przyrody, jej poznawania i ochrony
zachęca do poznawania przyrody różnymi zmysłami (wzrok, dotyk, słuch, smak i węch),
rozbudza w sobie i w innych wrażliwość na piękno przyrody, uświadamia wartości krajobrazu, pobudza uważność i umiejętność wnikliwej obserwacji przyrody i krajobrazu,
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i doskonalenia swoich umiejętności,
przewiduje ograniczenia i najczęstsze trudności związane z zajęciami w terenie
potrafi myśleć i działać kreatywnie oraz współpracować i komunikować się w grupie.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
Obecność studenta na co najmniej 80% wszystkich spotkań
Ocena bieżącej aktywności na zajęciach
Wykonywanie zadań przewidzianych w trakcie zajęć.
Wykonanie dwóch zadań zaliczeniowych
Literatura
John Muir Laws , The Laws Guide to Nature Drawing and Journaling
John Muir Laws Emilie Lygren, How to Teach Nature Journaling: Curiosity, Wonder, Attention
Clare Walker Leslie, Keeping a Nature Journal, 3rd Edition: Deepen Your Connection with the Natural World All Around You
Jean Mackay, The Nature Explorer’s Sketchbook. For the Art of Your Discoveries
https://johnmuirlaws.com/
Nature Journaling - Alex Boon Art
Home - Marley Peifer
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: