Człowiek i biosfera 1400-111CB
Przedmiot ma za zadanie wprowadzić studentów w problematykę współczesnych zagrożeń środowiska i zapoznać ich z głównymi mechanizmami antropopresji, skutkującej globalnymi, regionalnymi i lokalnymi zmianami w środowisku i przyrodzie. Przedmiot trwa pół semestru i jest prowadzony jako konwersatorium, w oparciu o lektury czytane przez wszystkich studentów i dyskutowane na zajęciach. Podstawową lekturą są rozdziały książki M. Popkiewicza „Świat na Rozdrożu”, uzupełnione artykułami popularnonaukowymi.
Spotkania odbywają się co dwa tygodnie i trwają dwie godziny akademickie. Każde spotkanie ma formułę dyskusji panelowej, w której kilkoro studentów dyskutuje na temat zadanej tezy lub problemu – w oparciu o przeczytaną zadaną lekturę oraz odwołując się do własnej wiedzy, przekonań i doświadczeń. Pierwsza część spotkania poświęcona jest na przedstawienie stanowisk przez uczestników panelu, w drugiej części do dyskusji włączani są pozostali studenci („publiczność”). Osoby prowadzące konserwatorium (moderatorzy dyskusji) starają się aktywizować wszystkich uczestników do czynnej wymiany poglądów, kierując się przekonaniem, że rozmowa i otwarta dyskusja jest najlepszym kluczem do znalezienia rozwiązań trudnych problemów. Chcemy też pokazać, że efektywne działanie w dziedzinie ochrony środowiska i przyrody wymaga zrozumienia i odpowiedniego zaadresowania nie tylko skutków, ale przede wszystkim problemów na styku przyroda – cywilizacja, a także odwagi w zadawaniu trudnych pytań i szukaniu prawdziwych odpowiedzi.
Główne dyskutowane tematy to: antropocen jako epoka wykładniczego wzrostu wskaźników zagrożenia środowiska, skutki eksploatacji i wykorzystania paliw kopalnych, kurczenie się zasobów nieodnawialnych i odnawialnych, odpady i zanieczyszczenia, zaburzenie cykli biogeochemicznych i eutrofizacja, antropogeniczne wymieranie gatunków, zmiany klimatu, świadomość społeczna i dostęp do rzetelnej informacji w zakresie stanu środowiska. W przypadku dużej liczby studentów wprowadzany jest podział na dwie grupy (w pierwszej i w drugiej połowie semestru).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W05 Zna globalne problemy środowiskowe.
K_W06 Opisuje aktualne problemy cywilizacyjne związane z koniecznością godzenia rozwoju gospodarczego z wymogami ochrony środowiska i identyfikuje najważniejsze zagrożenia stanu środowisk wodnych, lądowych i atmosfery.
K_U06 Analizuje przyczyny zagrożeń środowiska i różnorodności biologicznej.
K_U08 Potrafi rozpoznać i wyjaśnić, na podstawie różnych źródeł, podstawowe problemy związane z gospodarowaniem zasobami naturalnymi.
K_U12 Potrafi przygotować i zaprezentować zagadnienia związane z ochroną środowiska.
K_K02 Wykazuje potrzebę poszerzania i stałego aktualizowania wiedzy z zakresu o środowisku.
K_K03 Potrafi odpowiednio określić priorytety służące rozwiązaniu problemów w zakresie ochrony środowiska i przyrody.
K_K04 Rozumie konieczność stosowania zasad zrównoważonego rozwoju w życiu codziennym oraz gospodarce.
K_K05 Potrafi współpracować w grupie podczas wykonywania zadań badawczych i prawidłowo rozstrzygać dylematy związane z wykonywaną pracą.
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Popkiewicz M. 2011. Świat na Rozdrożu. 2012. Wyd. Sonia Draga.
Artykuły popularnonaukowe przekazane przez prowadzącego.
www.naukaoklimacie.pl, www.naukadlaprzyrody.pl
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: