Dydaktyka przyrody 1400-014DP
Zakres tematyczny ćwiczeń:
Projektowanie zajęć przyrodniczych bazując na aktualnej podstawie programowej. Analiza podręczników przyrody i poradników metodycznych dla nauczycieli (programy autorskie) - formułowanie celów nauczania, treści, strukturyzacja materiału, rozkład materiału; Opracowywanie scenariuszy lekcji; Sposoby przeprowadzania ewaluacji zgodnie z zasadami pomiaru dydaktycznego (arkusz i kwestionariusz samooceny, refleksja, ocena pracy w grupie, sposób opracowywania bieżącej kontroli); Samodzielne przygotowanie i prowadzenie lekcji przyrody w terenie (mapa jako pomoc dydaktyczna i przedmiot poznania, kształtowanie umiejętności korzystania z map); Prowadzenie badań nad środowiskiem przyrodniczym (proste metody badania zanieczyszczeń powietrza, wody i gleby; ocena środowiska za pomocą obserwacji organizmów żywych - bioindykatorów); Opracowywanie ścieżki przyrodniczej i lekcja na ścieżce przyrodniczej; Dokumentowanie badań przyrodniczych (notatki przyrodnika, kamera, aparat fotograficzny, magnetofon); Sposoby opisu obserwacji przyrodniczych (słowne i graficzne); Projektowanie i wykonywanie środków dydaktycznych stosowanych w nauczaniu przyrody; Organizacja pracowni przyrodniczej i warsztatu pracy nauczyciela; Literatura nauczyciela przyrody; Realizacja ścieżek edukacyjnych w nauczaniu przyrody (w tym edukacja zdrowotna, edukacja ekologiczna, kształtowanie postaw); Organizacja zajęć pozalekcyjnych (prowadzenie przyrodniczych kół zainteresowań, organizacja konkursów i olimpiad przedmiotowych). Prowadzenie lekcji próbnych i hospitacji lekcji w szkole podstawowej. Udział w projekcie edukacyjnym Pracowni Dydaktyki Biologii.
Rodzaj przedmiotu
uprawnienia pedagogiczne
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
Zna aktualną podstawę programową nauczania przyrody w szkole podstawowej oraz organizację procesu nauczania.
Zna zasady kształcenia uczniów, zakres strategii, metod i form pracy.
Potrafi transformować wiedzę akademicką na praktykę szkolną, zaplanować i efektywnie przeprowadzić lekcję.
Posiada umiejętność integrowania treści nauczania z różnych dziedzin niezbędne do blokowego nauczania przyrody w szkole podstawowej.
Stosuje metody aktywizujące w nauczaniu.
Prowadzi zajęcia dydaktyczne zarówno w klasie jak i w terenie.
Potrafi zindywidualizować metody i formy pracy oraz treści dostosowując je do możliwości i potrzeb uczniów.
Dokonuje ewaluacji własnych działań pedagogicznych.
Wykazuje potrzebę stałego aktualizowania wiedzy i podnoszenia kompetencji zawodowych.
Ma świadomość roli społecznej i zawodowej nauczyciela.
Kryteria oceniania
Ocenianie ciągłe, projekty cząstkowe. Kurs kończy się zaliczeniem na ocenę.
Literatura
Arciszewska E., Dylak S., 2005, Nauczanie przyrody. Wybrane zagadnienia., CODN, Warszawa
Bereźnicki F., 2011. Podstawy kształcenia ogólnego. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków
Borsuk P. (red.). Biologia w szkole. Dwumiesięcznik
Cichy D., 2003. Szkoła wobec wyzwań edukacji biologicznej i środowiskowej w XXI wieku, IBE, Warszawa
Kęder R., Hyska M., Komornik K., 2011. Współczesne wyzwania ochrony przyrody a zrównoważony rozwój. Stowarzyszenie Rozwoju Społeczno-Gospodarczego „Wiedza”, Warszawa
Kwatera A. Cieśla P. (red.) 2010. Rola i zadania dydaktyk przedmiotowych w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej, Kraków.
Pedryc-Wrona M. (red.), 2007. Nauka, Technika, Społeczeństwo. Wyzwania i perspektywy w zakresie kształcenia przyrodniczego. Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Petty G., 2010: Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot
Potyrała K. (red.). 2011. Kreatywny nauczyciel. Wskazówki i rozwiązania – ‘Biologia i przyroda’. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
Stawiński W. (red.), 2006. Dydaktyka biologii i ochrony środowiska., PWN Warszawa
Tuszyńska L., 1998. Uczyć znaczy działać - scenariusze zajęć terenowych. Wydział Oświaty Urzędu Gminy Warszawa-Centrum, Warszawa
Tuszyńska L. 2003. Metodyka biologii i ochrony środowiska., Wyd. UW., Warszawa.
Tuszyńska L. 2006. Edukacja ekologiczna. Dla nauczycieli i studentów. Wyd. WSP TWP, Warszawa
Tuszyńska L. 2010. Edukacja środowiskowa w społeczeństwie wiedzy. Wydział Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Żegnałek K. 2005. Dydaktyka ogólna, Wyd.WSP TWP, Warszawa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: