Technologie informacyjno-komunikacyjne i nauczanie na odległość 1400-012TIK
Celem zajęć jest wzrost wiedzy studentów dotyczącej różnych nowoczesnych form kształcenia, w tym:
- kształcenia przez (interaktywne) platformy do nauczania zdalnego,
- kształcenia przez wykorzystanie blended-learningu oraz
- streamingu zajęć dydaktycznych w czasie rzeczywistym;
- zapoznanie się ze specyfiką zajęć zdalnych oraz metodami opracowywania zajęć zdalnych.
W ramach kursu podjęte zostaną następujące zagadnienia:
- nauczanie na odległość,
- platformy do wizualizacji procesu nauczania,
- prezentacji informacji, komunikacji, interakcji z użytkownikiem, gamifikacji oraz
- elementów wirtualnej rzeczywistości,
- programy i platformy nauczania zdalnego,
- narzędzia do interakcji,
- narzędziami ułatwiające ewaluację procesu nauczania-uczenia się, zbieranie, organizowanie i udostępnianie informacji z sieci,
- wirtualne tablice i kolekcje,
- sztuczna inteligencja w edukacji.
Udział w ćwiczeniach 45 h, przygotowanie prac zaliczeniowych - 20 h, udział w kursie MOOC - 10 h. Łącznie: 75 h.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5; D.1/E.1.W7.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W9.; D.1/E.1.W15.;
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.1/E.1.U7.;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.1/E.1.K2.; D.1/E.1.K4.; D.1/E.1.K8.
Kryteria oceniania
Bieżące ocenianie na podstawie prac wskazanych przez prowadzącego.
Przygotowanie prac zaliczeniowych i przedstawienie ich na forum grupy.
Literatura
1.Grabowski, Ł., & Grabowski, W. (2024). Sztuczna inteligencja w edukacji. Proste narzędzia, wielkie możliwości. Warszawa: E-book. Praktyczny przewodnik po wykorzystaniu AI w dydaktyce, z przykładami zastosowań i wdrożeń w edukacji.
2. Maczuga, P. (2025). AI w pigułce. Narzędziownik nauczyciela. Warszawa: Oficyna MM. Kompendium praktycznych rozwiązań i narzędzi sztucznej inteligencji przydatnych w pracy nauczyciela.
3. Palka, E. (red.) (2020). Narzędzia internetowe dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP. Publikacja na temat nowoczesnych narzędzi interaktywnych i platform e-learningowych w edukacji.
4. Ciemcioch, K. (2016). Tablica interaktywna – nowoczesny środek dydaktyczny artykuł. Przedstawia funkcjonalności tablic interaktywnych i ich zastosowanie w procesie nauczania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: