Podstawy dydaktyki biologii 1400-011PDB
Podczas zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia: szkoła tradycyjna a współczesne jej koncepcje; cele nauczania i ich formułowanie; program nauczania i jego realizacja, planowanie pracy dydaktycznej oraz budowanie rozkładu treści nauczania; metody nauczania, w tym metody aktywizujące oraz uczenie się kooperacyjne; podręczniki szkolne i ich wykorzystanie w nauczaniu-uczeniu się; technologie informacyjne i ich wykorzystanie w pracy nauczyciela; programy edukacyjne oraz zasoby internetowe wspomagające nauczanie-uczenie się; projektowanie lekcji szkolnej i zasady pisania scenariuszy zajęć; innowacje metodyczne i organizacyjne w pracy nauczyciela (np. lekcje odwrócone); organizacja działań edukacyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych; proces komunikacji w klasie szkolnej i jego znaczenie dla dobrej edukacji; język nauczyciela jako narzędzie dydaktyczne. Techniki budowania wykładu i zadawania pytań; proces oceniania uczniów w szkole. zasady i metody oceniania; nauczycielskie narzędzia diagnozy procesu i efektów uczenia się; zadania „refleksyjnego praktyka”; ocena efektywności pracy szkoły; pojęcie edukacyjnej wartości dodanej.
Zagadnienia poruszane na zajęciach będą koncentrowały się wokół następującej tematyki:
• błędne przekonania uczniów i nauczycieli;
• podstawy metodologii badania edukacyjnego;
• Budowanie ankiet do badania edukacyjnego. Rodzaje pytań w ankietach badawczych.
• Podstawowe testy statystyczne wykorzystywane w badaniach dydaktycznych.
• projekt badawczy/edukacyjny w nauczaniu biologii i przyrody;
• ocenianie koleżeńskie i samoocena, w tym na przykładzie projektu edukacyjnego;
• podręczniki do nauczania biologii i przyrody oraz ich analiza;
• triada: cel – kryteria sukcesu – ewaluacja i autorefleksja;
• metody monitorowania pracy uczniów i kierowania aktywnością uczniowską w czasie zajęć.
W cyklu 2025Z:
vvvv |
Kierunek podstawowy MISMaP
biotechnologia
ochrona środowiska
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
D.1/E.1.W2.; D.1/E.1.W4.; D.1/E.1.W5.; D.1/E.1.W6.; D.1/E.1.W8.; D.1/E.1.W10.; D.1/E.1.W14.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
D.1/E.1.U5.; D.1/E.1.U6.; D.1/E.1.U10.;
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
D.1/E.1.K2.; D.1/E.1.K5.; D.1/E.1.K6.; D.1/E.1.K7
Kryteria oceniania
Wykonanie projektu, przedstawienie go na forum grupy oraz napisanie raportu końcowego.
Literatura
• R. Sagor, Badanie przez działanie, Centrum edukacji Obywatelskiej, 2014
• K. Czeczott-ŁukasikProjekt edukacyjny w ośmiu krokach - Miniporadnik dla nauczycieli
• W. Gapski, Projekty edukacyjne, Praca z pojęciami kluczowymi. Centrum edukacji Obywatelskiej, 2015
• Błędne przekonania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 4 2014
• Marcin M. Chrzanowski, Joanna Lilpop, Robert Bińkowski, Magdalena Czajkowska, Marta Parysek, Igor Siedlecki, Porównanie powszechności występowania błędnych przekonań, dotyczących wybranych zagadnień z zakresu biologii środowiskowej, wśród uczniów szóstych klas szkoły podstawowej i trzecich klas gimnazjum [w:] Edukacja Przyrodnicza – klasyka czy nowoczesność, red. S. Pilichowski, I. Żeber-Dzikowska, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2018
• Jaszczuk, M. M. Chrzanowski, A. Zarzycka, J. Lilpop, Wątpliwe zmiany klimatu i straszny wilk, czyli błędne przekonania w edukacji przyrodniczej, Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 2018/4, 16-41 (opublikowany – 12. 2019)
• M. M. Chrzanowski et. al., Vernacular Misconceptions in Teaching Science – Types and Causes, Turkish Journal of Science Education, 15(4) 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: