Współczesne procesy w strefie brzegowej Bałtyku i ich zapis kopalny 1300-WWPBB2L1
Zajęcia terenowe, których głównym celem jest poznanie procesów związanych z powstawaniem osadów w wyniku falowania i działania prądów w strefie brzegowej Bałtyku oraz procesów eolicznych obserwowanych na wydmach.
We wkopach wykonanych na plaży obserwowane są rodzaje warstwowań w różnych częściach plaży, m.in. w wałach brzegowych. Na czynnych polach wydmowych obserwowany jest ruch piasku, sposoby jego transportu, charakter stoków nawietrznych i zawietrznych wydm, powstawanie warstwowań i ich przestrzenny obraz widoczny w ostańcach deflacyjnych.
W obszarach klifowych obserwowane są osuwiska, analizowane są sposoby przeciwdziałania erozji morskiej na przykładzie klifu Jastrzębiej Góry. Przedmiotem zajęć jest także analiza otoczaków wypłukiwanych ze skał tworzących klify. Analizowane są również piaszczyste utwory trzeciorzędowe odsłaniające się w klifach pomiędzy Gdynią a Władysławowem.
W Stacji Morskiej Uniwersytetu Gdańskiego uczestnicy zajęć mają możliwość zapoznania się z działalnością stacji oraz wysłuchania wykładu dr hab. Krzysztofa Skóry na temat ochrony środowiska przyrodniczego Morza Bałtyckiego.
Rodzaj przedmiotu
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć studenci opanują sztukę rozpoznawania struktur sedymentacyjnych, opisu profili odsłonięć oraz analizy zmian środowiska i ich interpretacji w zapisie kopalnym. Poznają w praktyce metody wykonywania sond i wkopów, jak również pobierania i utrwalania prób. Nauczą się interdyscyplinarnego podejścia do analizowania problemów ochrony brzegu morskiego oraz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku.
K_W03 – absolwent rozpoznaje podstawowe zjawiska fizyczne, analizuje je w oparciu o prawa fizyki oraz wyjaśnia ich przebieg w nawiązaniu do procesów geologicznych
K_W09 – absolwent posiada podstawową wiedzę o geologii czwartorzędu i formach urzeźbienia na obszarach nizinnych
K_U04 – absolwent potrafi samodzielnie wykonywać zdjęcia, mapy i przekroje geologiczne i interpretować je stosując zasady intersekcji, rozpoznawać na nich rodzaje struktur geologicznych oraz wyjaśnić historię rozwoju budowy geologicznej obszaru przedstawionego na mapie
K_U07 – absolwent umie zastosować metody analizy geomorfologicznej, rozpoznaje procesy rzeźbotwórcze i formy rzeźby na obszarach nizinnych, umie wykazać zależność pomiędzy rodzajem osadu a formą jego występowania, umie rozpoznać, opisać właściwości i podać genezę osadów czwartorzędowych, samodzielnie wykonuje i opisuje wiercenie sondą ręczną
K_U08 – absolwent umie analizować zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej
K_K01 – absolwent współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K04 – absolwent jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
Kryteria oceniania
Zajęcia składają się z części zajęć terenowych i rozszerzających wiedzę studenta wykładów. Zajęcia prowadzone jako ćwiczenia terenowe oceniane są na podstawie aktywności studentów oraz wykonywanych przez nich bezpośrednio w terenie załączników. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie oceny załączników terenowych oraz pisemnego kolokwium.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kurowski, L. 2002. Formy osadu w strefie zmywu i najpłytszego przybrzeża na przykładzie wybrzeża Bałtyku między Mrzeżynem i Dźwirzynem. Przegląd Geologiczny, 50(5).
2. Ringer, Z. 1972. Rośliny Bałtyku. Atlas. PZWS.
3. Rudowski, S. 1962. Mikroformy strefy brzegowej Bałtyku w Polsce. Acta Geologica Polonica, 12(4).
4. Rudowski, S. 1986 Środowisko sedymentacyjne rewowego wybrzeża morza bezpływowego na przykładzie południowego Bałtyku. Studia Geologica Polonica, 87.
5. Żmudziński, L. 1990. Świat zwierzęcy Bałtyku. WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: