Wprowadzenie do języka R i jego zastosowania w geologii - praktikum zdalne 1300-WWJRG
Przedmiot stanowi wprowadzenie do pracy w środowisku R z danymi geologicznymi, takimi jak dane geochemiczne, hydrochemiczne czy paleontologiczne. Studenci zapoznają się z interfejsem RStudio, podstawowymi składnikami języka R, a także z wybranymi dodatkami i metodami wykorzystania sztucznej inteligencji wspomagającej proces programowania. Program kursu obejmuje m.in. podstawy składni języka R, importowanie, przeglądanie i przetwarzanie danych, tworzenie własnych funkcji oraz wprowadzenie do statystyki opisowej. Szczególny nacisk położony jest na graficzną eksplorację danych – uczestnicy uczą się tworzyć czytelne i atrakcyjne wizualnie wykresy, diagramy oraz inne formy prezentacji graficznej. Omawiane są również pakiety R dedykowane analizie danych procentowych, kołowych i sferycznych, które często pojawiają się w naukach o Ziemi. Zajęcia mają formę praktycznych warsztatów. Studenci pracują na własnych komputerach, korzystając ze skryptu zawierającego kod omawiany przez prowadzącego. Przedmiot jest przeznaczony dla studentów geologii bez wcześniejszego doświadczenia z językiem R. Zaliczenie kursu odbywa się na podstawie projektu polegającego na samodzielnym opracowaniu wybranego zestawu danych geologicznych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu praktikum student:
- jest obeznany ze składnią i głównymi założeniami języka R (P2A_W01),
- umie korzystać z interfejsu RStudio (P2A_W02),
- ma wiedzę o pakietach R i wybranych metodach analizy danych geologicznych (P2A_W03),
- ma rozwinięte podstawowe umiejętności programistyczne w R (P2A_U01),
- umie korzystać z zasobów internetu i narzędzi sztucznej inteligencji przy pracy z R (P2A_U02),
- umie wprowadzać, porządkować i przygotowywać dane do analiz w R (P2A_U03),
- zna techniki wizualizacji danych w R oparte o base R oraz pakiet ggplot2 (P2A_U04),
- jest świadom znaczenia analizy i wizualizacji danych w pracy geologa (S2A_U01),
- rozumie potrzebę dalszego rozwijania umiejętności programistycznych i analitycznych (S2A_U02).
Kryteria oceniania
Ocena końcowa przyznawana jest na podstawie samodzielnie realizowanego projektu – opracowania zestawu danych geologicznych w formie zadania domowego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Kabacoff , Robert I. , 2015. R in action. Manning Publications , 608 p.
Venables, W.N., D.M. Smith, and the R Development Core Team, 2018. An Introduction to R. 99 p.
Teetor, P., 2011. R Cookbook. O'Reilly Media, 436 p.
Uwagi
W cyklu 2025Z:
UWAGA! Istnieje możliwość przesunięcia terminu zajęć lub stworzenia dodatkowej grupy. Osoby zainteresowane uczestnictwem w zajęciach, którym nie odpowiada termin, mogą się w tej sprawie skontaktować z prowadzącym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: