- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Warsztaty geologiczne - rozpoznawanie skał 1300-WWGRS-OG
Celem zajęć jest zapoznawanie studentów z najczęściej spotykanymi w przyrodzie minerałami i skałami oraz nauczenie ich rozpoznawania metodą makroskopową (czyli bez użycia mikroskopu i innego specjalistycznego sprzętu), którą można wykorzystać w czasie własnych wędrówek. Każde spotkanie zaczyna się krótkim wstępem teoretycznym, wprowadzającym w temat danego ćwiczenia. Następnie studenci pracują z przygotowanymi dla nich zestawami okazów.
W pierwszej części zajęć (spotkania 1-3) studenci poznają cechy diagnostyczne minerałów, uczą się je określać, a następnie na ich podstawie rozpoznają wybrane minerały.
W drugiej części zajęć uczą się rozpoznawania skał, należących do trzech głównych rodzajów (magmowe, osadowe i metamorficzne), poznają ich budowę wewnętrzną (= teksturę), skład mineralny, zasady nazewnictwa oraz genezę. Zapoznają się też pokrótce ze skamieniałościami oraz strukturami sedymentacyjnymi, jakie można w skałach znaleźć.
W trakcie zajęć studenci wykonują tabelę zbiorczą, zawierającą cechy poznawanych minerałów i skał. Przy okazji rozpoznawania omówione zostanie też występowanie skał i minerałów w Polsce oraz ich praktyczne zastosowanie (np. w jubilerstwie, czy budownictwie).
Studenci zapoznają się też z mapami geologicznymi i dowiedzą się, jakie informacje można z nich odczytać.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu praktikum student:
- rozumie zasady rozpoznawania minerałów i skał;
- rozumie założenia klasyfikacji i nazewnictwa różnych grup skał;
- zna główne typy skał, ich skład i genezę;
- umie określić podstawowe cechy minerałów;
- umie rozpoznać najczęściej spotykane w przyrodzie minerały skałotwórcze;
- umie rozpoznać i nazwać najważniejsze typy skał;
- wie gdzie w Polsce występują różne typy skał i potrafi wskazać ich lokalizację na mapie;
- wie jakie zastosowanie praktyczne mają poznane skały i minerały.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności);
- wykonanie tabeli zbiorczej z cechami minerałów i skał;
- zaliczenie pisemnego kolokwium końcowego lub wykonanie sprawozdania
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
Hochleitner, R. 2020. Minerały, kamienie szlachetne, skały - Spotkania z przyrodą. (lub starsze wydania pod tym samym tytułem)
Roniewicz, P. (ed.) 1999. Przewodnik do ćwiczeń z geologii dynamicznej. Polska Agencja Ekologiczna, Warszawa. (lub starsze wydanie pod redakcją W. Jaroszewskiego)
Stanley, S.M. 2002. Historia Ziemi. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: