Surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej 1300-WSSPP
Przedmiot „Surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej” ma za zadanie zwrócenie uwagi na znaczenie surowców skalnych i mineralnych wykorzystywanych przez człowieka, na przestrzeni wieków, w szeroko rozumianej przestrzeni publicznej, w tym z uwzględnieniem szeroko rozumianego przemysłu np. budownictwa. Znajomość cech fizycznych i chemicznych skał, sposobu ich wydobycia i ulegania określonym procesom deterioracji ma ogromne znaczenie przy odpowiednim zastosowaniu różnych surowców.
W ramach wycieczek terenowych analizowane będzie zastosowanie określonego surowca. Rozpatrywane będą jego cechy, właściwości, a także umiejętność i skuteczność jego zastosowania w określonej dziedzinie.
1. Poznanie podstawowych typów skał, ich genezy i związanych z tym właściwości fizycznych i chemicznych
2. Podstawowe minerały skałotwórcze i ich cechy fizyczne i chemiczne
3. Skały magmowe plutoniczne – geneza, skład, cechy fizyczne i chemiczne, sposoby wydobycia, zastosowanie w przestrzeni publicznej
4. Skały magmowe wylewne – geneza skład, cechy fizyczne i chemiczne, sposoby wydobycia, zastosowanie w przestrzeni publicznej
5. Skały osadowe – geneza skład, cechy fizyczne i chemiczne, sposoby wydobycia, zastosowanie w przestrzeni publicznej
6. Skały metamorficzne – geneza skład, cechy fizyczne i chemiczne, sposoby wydobycia, zastosowanie w przestrzeni publicznej
7. Surowce mineralne w przemyśle budowlanym – beton, cement i inne
8. Wycieczka terenowa – surowce skalne i mineralne w przestrzeni publicznej
9. Dyskusja nt. napisanych esejów i przedstawionych prezentacji o zastosowaniu wybranego surowca w oparciu o dotychczasowe dane.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi rozpoznać podstawowe typy skał wykorzystywane w przestrzeni publicznej i ocenić ich zastosowanie.
Student samodzielnie potrafi dokonać krytycznego wyboru dostępnych informacji literaturowych w celu opracowania zadanego tematu.
Potrafi syntetycznie opracować (pisać eseje) pozyskane materiały literaturowe.
Potrafi przygotować popularnonaukową prezentacje multimedialną.
Kryteria oceniania
Oceniane jest zaangażowanie studenta podczas zajęć zarówno stacjonarnych jak i terenowych, ocena pracy pisemnej w postaci zadanego eseju i wygłoszonej prezentacji.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Przykładowa literatura tematu:
Pinińska J. (red.) 2003. Własności wytrzymałościowe i odkształceniowe skał. Zakład Geomechaniki; Instytut Hydrogeologii i Geologii Inżynierskiej, Warszawa.
Czasopisma: Sztuka Architektury; Świat Kamienia; Nowy Kamieniarz.
Gągol J. (red.) 2006. Kamienie budowlane w Polsce. PIG; Warszawa-Kielce.
Kopczyński K., Skoczylas J. 2006. Kamień w religii, kulturze i sztuce, 147 str. Wydawnictwo Naukowe UAM; Poznań.
Kosmowska-Ceranowicz B. 2012. Bursztyn w Polsce i na świecie, 300 str. Wydawnictwo UW; Warszawa.
Rajchel J. 2005. Kamienny Kraków. Spojrzenie geologa, 236 str. Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne AGH; Kraków.
Labus M. 2008. Metody geologiczne w ocenie stanu zachowania kamiennych elementów budowlanych, 128 str. Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice.
Sen G. 2001. Earth’s materials: minerals and rocks. Prentice Hall.
Pichler H., Schmitt-Riegraf C. 1997. Rock-forming Minerals in Thin Section. Springer Science & Business Media.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: