Sedymentologia skał klastycznych 1300-WSSKP-GES
Sedymentologia skał klastycznych stanowi poszerzenie wiedzy, zwłaszcza praktycznej, z sedymentologii dla studentów studiów stopnia II. Pozwala na zapoznanie z tradycyjnymi i nowymi metodami badań sedymentologicznych skał klastycznych, jak również praktyczne wykorzystanie graficznych i geologicznych programów komputerowych. Wraz z innymi przedmiotami dotyczącymi sedymentologii (t.j. „Sedymentologia ewaporatów”, „Wapienie i środowiska ich powstawania”, „Analiza basenów sedymentacyjnych”) uczestnictwo w zajęciach pozwala na całościowe poznanie zagadnień sedymentologicznych.
Zajęcia 1. Zajęcia kameralne z wykorzystaniem danych archiwalnych lub specjalnie stworzonego modelu.
a. rekonstrukcja środowisk sedymentacji i analiza paleogeograficzna (obejmująca zróżnicowanie facji w czasie i przestrzeni) na podstawie analizy specjalnie w tym celu wykonanych prób utrwalonych. Celem zajęć będzie identyfikacja struktur sedymentacyjnych, składu petrograficznego i faunistycznego i rekonstrukcja środowiska sedymentacji.
b. analiza sedymentologiczna profili tarasów zalewowych wybranych rzek Niżu Polskiego na podstawie danych z doliny Wisły, Bugu i Pilicy przy zastosowaniu kodu litofacjalnego
c. identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu na podstawie składu petrograficznego otoczaków w warunkach środowiska rzecznego (dolina środkowej Wisły). Na podstawie zmienności przestrzennej składu petrograficznego i dostarczonych materiałów kartograficznych możliwa będzie identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu.
Zajęcia 2 i 4. Zajęcia terenowe w magazynie rdzeni wiertniczych w (badanie skał klastycznych, ewaporatowych i węglanowych). W magazynie rdzeni wiertniczych studenci wykonują makroskopowy opis wybranych odcinków rdzeni, które wybrane zostały tak, aby pokazać jak największe zróżnicowanie litologii i struktur sedymentacyjnych. Efektem zajęć terenowych będzie przygotowanie studentów do specyfiki pracy w magazynie rdzeni, oraz sporządzenie notatek terenowych - szczegółowego opisu litologicznego, który niezbędny będzie do dalszej graficznej analizy i korelacji otworów w warunkach kameralnych.
Zajęcia 3 i 5. Zajęcia komputerowe. Interpretacja danych otworowych, analiza rdzeni wiertniczych i geofizyki otworowej (praca na materiale opisanym w magazynie rdzeni). Studenci wykorzystują programy graficzne (CorelDraw, LogPlot) do opracowania i przedstawienia wyników analizy danych.
Zajęcia 6. Zajęcia kameralne z wykorzystaniem danych archiwalnych.
a. analiza frakcji piaskowej pod kątem zmienności cech teksturalnych i składu petrograficznego osadów z różnych środowisk (glina zwałowa, fluwioglacjał, aluwia Narwi, aluwia Wisły, Bałtyk - strefa zmywu, osady preglacjalne, sarmat detrytyczny, piaski mioceńskie, wydma, wydma inicjalna)
b. analiza żwirów pod kątem zmienności cech teksturalnych i składu petrograficznego osadów o zróżnicowanej genezie, reprezentujących 10 wybranych środowisk sedymentacji (glina zwałowa, fluwioglacjał, sandr, aluwia Narwi, aluwia Wisły, aluwia Sanu, Bałtyk - strefa zmywu, żwiry preglacjalne, sarmat detrytyczny, żwiry snochowickie)
c. Na podstawie zmienności przestrzennej składu petrograficznego i dostarczonych materiałów kartograficznych możliwa będzie identyfikacja obszarów źródłowych materiału klastycznego oraz mechanizmów transportu. Pozwoli to na określenie środowiska sedymentacji płytkomorskich osadów sarmatu detrytycznego z obszaru wschodniego Ponidzia.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Założonym efektem uczenia podczas Praktikum z sedymentologii skał klastycznych jest umiejętność samodzielnego gromadzenia i analizowania danych umożliwiających odtwarzanie procesów i środowisk sedymentacji skał klastycznych. Po ukończeniu przedmiotu student umiejętnie wykorzystuje metody badań skał klastycznych, posługuje się podstawowymi programami (CorelDraw, Excel) oraz geologicznymi (LogPlot, podstawowe aplikacje RockWorks).
Kryteria oceniania
Zajęcia składają się z 6 bloków obejmujących wprowadzenie teoretyczne, zajęcia terenowe i kameralne. Zajęcia prowadzone jako ćwiczenia terenowe oceniane są na podstawie aktywności studentów oraz wykonywanych przez nich prac. Zajęcia kameralne oceniane są na podstawie poprawności wykonania operatów graficznych (w przeważającej większości o charakterze cyfrowym), prezentujących wyniki wykonanych analiz.
Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy własnej, operatów graficznych i cyfrowych. Zaliczenie poprawkowe ma formę kolokwium ustnego. Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu – 1.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. Kiełt, M. 2009. Strukturalne i sedymentologiczne zastosowanie otworowych profilowań geofizycznych. Geofizyka, T.2., 1-428. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
2. Dembowska, J. i Marek, S. 1988. Mszczonów IG 1, Mszczonów IG2, Nadarzyn IG1. Profile głębokich otworów wiertniczych Państwowego Instytutu Geologicznego, 65, 1-412.
3. Reading, H.G. 2004. Sedimentary Environments and Facies. Blackwell Science.
4. Miall, A.D. 2006. The geology of fluvial deposits. Springer.
5. Allen, J.R.L. 1970. Physical Processes of Sedimentation.
6. Nichols, G. 1999. Sedimentology and Stratigraphy.
7. Pettijohn, F.J., Potter, P.E. & Siever, R.E. 1972. Sand and Sandstone.
8. Rutkowski, J. 1976. Uwagi o sedymentacji detrytycznych osadów sarmatu na obrzeżeniu Gór Świętokrzyskich. Prace Geologiczne PAN Oddział w Krakowie, 100, 1-71. Warszawa.
9. Shepard, F.P. 1954. Nomenclature based on sand-silt-clay ratios. Journal of Sedimentary Petrology, 24, 151-158.
10. Zieliński, T. 1998. Litofacjalna identyfikacja osadów rzecznych. W: Mycielska-Dowgiałło, E. (Ed.) Struktury sedymentacyjne i postsedymentacyjne w osadach czwartorzędowych ich wartość interpretacyjna, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW, 193-260.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: