Specjalistyczne geologiczno – inżynierskie badania polowe 1300-WSGIBP-GES
Ćwiczenia mają na celu przedstawienie praktycznych aspektów wykonywania i dokumentowania geologiczno-inżynierskich badań polowych przeprowadzonych z użyciem specjalistycznej aparatury. W programie znajdują się zajęcia dotyczące sondowania dynamicznego sondą ciężką DPH, sond statycznych CPT i CPTU, dylatometru Marchettiego oraz presjometru Menarda. W pierwszym etapie zapoznawania się z metodami badawczymi, każdy z wymienionych typów aparatury jest szczegółowo omawiany a następnie prezentowany w praktyce. Bezpośrednie prezentacje umożliwiają łatwiejsze zrozumienie zasad działania urządzeń i metodykę wykonywania badań. Dodatkowo w ramach praktycznej części zajęć przeprowadza się próbne, płytkie badania lub sondowania przy użyciu tej aparatury. Jest to dodatkowy sposób na bardziej efektywne przyswojenie i zrozumienie zasad wykonywania polowych badań geologiczno-inżynierskich. W drugim etapie uczenia się metody badawczej przygotowuje się sprawozdanie z poznanego wcześniej typu badania. Materiałem stanowiącym podstawę opracowania raportu są rzeczywiste wyniki testów uzyskane w trakcie realizacji inwestycji na terenie kraju. Uczestnicy zajęć otrzymują realne dane wymagające poprawnej analizy i opracowania w przejrzystej i zrozumiałej formie. Przygotowanie raportu z badań wymaga starannej analizy otrzymanych danych, sporządzenia stosownych wykresów, wykonania poprawnych obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego oraz opracowania części tekstowej obejmującej opis metodyki, przedstawienie wyników oraz wnioski. W trakcie zajęć możliwe są konsultacje, które mają na celu wyjaśnianie wątpliwości i korektę ewentualnych błędów pojawiających się przy opracowaniu raportów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- posiada wiedzę dotyczącą możliwości badawczych poznanych narzędzi do badań polowych
- jest świadomy warunków technicznych i procedur normowych wykonywania testów terenowych
- zna ograniczenia poznanych narzędzi badawczych
- potrafi dobrać metodę badań do określonych warunków geologicznych
- potrafi dokonać interpretacji wyników otrzymanych z poznanych metod badawczych
- zna parametry otrzymywane w efekcie badań oraz potrafi rozdzielić parametry pomierzone i parametry zinterpretowane
- potrafi przygotować sprawozdanie (raport) z badań zawierające przejrzyste, zrozumiałe i kompletne informacje.
WIEDZA
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej;
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał;
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm;
K_W13 - posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie.
UMIEJĘTNOŚCI
K_U01 - Student stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych (petrograficzne, geochemiczne, hydrochemiczne, geotechniczne, hydrogeologiczne, geoinżynierskie),
K_U03 - umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych ; potrafi określić jakość wód podziemnych, ocenia ich przydatność do różnych potrzeb, ocenia stopień ich zanieczyszczenia, interpretuje mapy chemizmu i jakości wód podziemnych, ocenia podatność tych wód na zanieczyszczenia i określa zasady ich monitoringu i ochrony,
K_U07 - potrafi wydzielić jednorodne warstwy geologiczno-inżynierskie, posiada umiejętność opracowania i analizy atlasu geologiczno-inżynierskiego terenu, potrafi zidentyfikować geozagrożenia w środowisku geologiczno-inżynierskim, zna zasady dokumentowania geologicznego, złożowego i geologiczno-inżynierskiego ,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi,
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania,
Kryteria oceniania
Ocena końcowa przedmiotu jest wystawiana na podstawie sumarycznej ilości zebranych punktów z raportów oraz oceny bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności w czasie ich trwania.
Zaliczenie na ocenę – punktacja uzależniona od wartości merytorycznej, technicznej i estetycznej przekazywanych raportów w grupach dwuosobowych.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1. BELL F. G. 2007. Engineering geology. Elsevier.
2. HENCHER S. 2012. Practical Engineering Geology. Spon Press.
3. KOWALSKI, W.C. 1988. Geologia inżynierska. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa.
4. KŁOSIŃSKI i in., 1998. Instrukcja badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych, Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych, Warszawa.
5. MAJER, E., SOKOŁOWSKA, M. FRANKOWSKI Z. (red) 2018. Zasady dokumentowania geologiczno-inżynierskiego (w świetle wymagań Eurokodu 7). PIG-PIB. Warszawa.
6. PISARCZYK St. 2001, Gruntoznawstwo inżynierskie. PWN, Warszawa.
7. Sikora Z. 2006. Sondowania statyczne metody i zastosowanie w geoinżynierii, Wyd. Naukowo Techniczne W-wa.
8. Schnaid F. 2009. In situ testing In geomechanics. Taylor and Francis. New York.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: