Praktikum z paleoekologii czwartorzędu 1300-WPPC-GEP
Przedmiot podzielony jest na dwa bloki poświęcone organizmom zwierzęcym i roślinnym. Jego zadaniem jest przedstawienie i omówienie najczęściej występujących grup taksonomicznych, ich ewolucji, sposobu identyfikacji oraz podstawowych metod używanych do ich badania. Dodatkowo prezentowany jest sposób odpowiedniego doboru materiału i opisu szczątków florystycznych i faunistycznych istotny zarówno dla prac polowych jak i laboratoryjnych.
Zajęcia obejmują część teoretyczną i praktyczną, mającą za zadanie zapoznanie z metodyką badań faunistycznych stosowanych w analizie osadów czwartorzędowych. Uczą pracy z kluczami do rozpoznawania fauny, sposobów zestawiania wyników i ich interpretacji, w tym wykonywania spektrów i diagramów malakologicznych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
K_W06 zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W07 zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W13 posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U04 umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_K01 Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Końcowe zaliczenie pisemne.
Zaliczenie na ocenę w formie testu otwartego.
Skala ocen:
od 91 do 100% – ocena bardzo dobra (5,0)
od 81 do 90% – ocena dobra plus (4,5)
od 71 do 80% – ocena dobra (4,0)
od 61do 70% – ocena dostateczna plus (3,5)
od 50 do 60% – ocena dostateczna (3,0)
Poniżej 50% – ocena niedostateczna (2,0)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Rühle E., (red.) 1973. Metodyka badań osadów czwartorzędowych. Wydawnictwa Geologiczne. Warszawa.
Alexandrowicz S.W., Alexandrowicz W.P., 2011. Analiza malakologiczna. Metody badań i interpretacji osadów czwartorzędowych. Kwartalnik Akademii Górniczo-Hutniczej, Geologia, 12 (1,2). Kraków.
Skompski S., 1991. Fauna czwartorzędowa Polski. Bezkręgowce. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Kołodziejczyk A., Koperski P., 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Berglund B.E., 2003. Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. The Blackburn Press. New Jersey.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: