Parki narodowe w XXI wieku – przeżytek czy nowe wyzwania (na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego) 1300-WPNPNW
Przegląd literatury przedmiotowej – polskiej i zagranicznej dotyczącej historii powstania i działania Tatrzańskiego Parku Narodowego, historii geologicznej i przyrodniczej masywu tatrzańskiego, a także rozwoju myśli ekologicznej i ochrony przyrody ożywionej i nieożywionej w formie wielkoobszarowych parków o charakterze regionalnym (krajowym/narodowym). Historia kształtowania się idei ochrony masywu tatrzańskiego, historia regulacji prawnych związanych z jej realizacją. Zadania i cele tej formy ochrony przyrody, zwłaszcza w kontekście ochrony przyrody nieożywionej. Implementacja wyników badań przyrodniczych – z wielu dziedzin nauki – w ustawowe zasady organizacji i działania parków narodowych (na przykładzie TPN). Wpływ globalnych zmian antropogenicznych na ideę ochrony przyrody. Konflikty „prawne” oraz socjologiczno-społeczne związane z rozwojem cywilizacyjnym na przykładzie działań i problemów w zarządzaniu Tatrzańskim Parkiem Narodowym. Problemy związane z wykorzystaniem zasobów naturalnych znajdujących się w obszarach prawnie chronionych (na przykładzie TPN). Problemy związane z przekroczeniem „pojemności turystycznej” obszarów prawnie chronionych. Kształtowanie świadomości ekologicznej we wszystkich aspektach kontaktu człowieka z obszarami chronionymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody,
K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, ścisłych, rolniczych,
K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego, ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (opracowanie typu esej). Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: trzy. Zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego a człowiek. 2020, 2015, 2010, 2005, 2000.1996. (monografie)
Atlas Tatr. Przyroda nieożywiona. 2015. wyd. TPN.
Tatry. Priroda. 2010. wyd. Baset.
Przyroda Tatrzańskiego Parku Narodowego. Zbigniew Mirek (red.), PWN 1996.
Tatransky Narodny Park. 1994.
Parki Narodowe i Rezerwaty Przyrody (zeszyt specjalny), tom 5, nr 1, 1984.
Klimaszewski M. 1988. Rzeźba Tatr Polskich.
Passendorfer E. 1983. Jak powstały Tatry.
Ochrona Tatr w Polsce Ludowej. 1981
Kwartalnik Tatry, wyd. TPN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: