Wapienie i środowiska ich sedymentacji 1300-WM-WSSP
W trakcie praktikum w formie wykładowej przedstawiane są środowiska depozycyjne i facje współczesnych i kopalnych osadów węglanowych, systemy depozycyjne platform węglanowych oraz cykliczność sedymentacji w sukcesjach węglanowych i ewolucja budowli węglanowych. Część praktyczna obejmuje rozpoznawanie składników ziarnistych wapieni, zarówno pochodzenia biotycznego jak i nieorganicznych. Przedstawiane są wady i zalety istniejących klasyfikacji skał węglanowych oraz podstawowe schematy facjalne umożliwiające interpretację środowisk sedymentacji. Rozpoznawane są elementarne zjawiska diagenetyczne.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- samodzielnie przeprowadza analizę mikrofacjalną wapieni
- rozpoznaje typy wapieni i określa środowiska ich sedymentacji
- potrafi rozróżnić podstawowe składniki ziarniste wapieni zarówno organicznej jak i nieorganicznej genezy
- samodzielnie konstruuje schematy facjalne
- potrafi prawidłowo opisać praktycznie każdy typ wapieni
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W03 - W pogłębionym stopniu zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność dla biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości
K_W07 - zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W10 - ma pogłębioną wiedzę o warunkach geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych
K_W13 - posiada pogłębioną wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U12 - wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K07 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Sprawdzian praktycznych umiejętności w formie samodzielnej analizy kilku próbek wapieni. Zaliczenie poprawkowe na podstawie powtórnego sprawdzianu praktycznego. Dopuszczalne dwie usprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Flügel, E. 2004. Microfacies of carbonate rocks. Springer Verlag. 1 - 975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: