Petrologia skał magmowych i metamorficznych 1300-WM-PSMMC
Celem praktikum Petrologia skał magmowych i metamorficznych jest poznanie petrologii skał magmowych i metamorficznych, ze szczególnym uwzględnieniem procesów ich powstawania w odmiennych środowiskach geotektonicznych.
Petrologia skał magmowych zajmuje się genezą i procesami różnicowania się najważniejszych typów skał magmowych, zarówno wylewnych, jak i głębinowych. Określa ich składy fazowe i geochemiczne, tekstury i możliwe środowiska powstawania. Podczas zajęć studenci zapoznają się z petrologią skał ultramaficznych (na ich podstawie omówiona zostaje budowa płaszcza ziemskiego), maficznych (ze szczególnym uwzględnieniem petrologii i geochemii różnych typów bazaltów i ich powiązania ze środowiskiem powstawania), skał budujących maficzne intruzje stratyfikowane (gabra, anortozyty), pośrednich (w kontekście procesów związanych ze środowiskiem subdukcji), skał niedosyconych krzemionką, oraz kwaśnych (ryolity oraz granitoidy, z uwzględnieniem identyfikacji tekstur związanych z procesami dyferencjacji stopu).
Petrologia skał metamorficznych wyjaśnia procesy geologiczne prowadzące do powstania skał w warunkach metamorfizmu.
Przedstawia różne środowiska geotektoniczne, facje metamorfizmu oraz utwory z nimi związane. Studenci rozwijają nabyte wcześniej umiejętności rozpoznawania minerałów i skał typowych dla warunków metamorfizmu oraz uczą się opisywać skały (rozpoznawać skład mineralny, tekstury, charakterystyczne zespoły mineralne definiujące warunki powstawania skały). Studenci klasyfikują zjawiska metamorficzne, wiążą poszczególne skały z facjami metamorfizmu regionalnego i kontaktowego. Opisują skały związane z metamorfizmem dyslokacyjnym. Na podstawie obserwacji zmiany składu mineralnego próbują odtworzyć ściężkę p-T.
Podczas zajęć z praktikum studenci dokumentują swoje obserwacje w formie raportu, zawierającego opis petrograficzny skały wraz z interpretacją dotyczącą warunków jej powstawania i późniejszych procesów, którym podlegała.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 – ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W06 – w pogłębionym stopniu zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod, zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U01 – stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U07 – umie opisać budowę wewnętrzną skały, zanalizować procesy prowadzące do jej powstania, środowisko geotektoniczne i procesy przeobrażeń, umie określić termodynamiczne warunki konieczne do powstawania określonych typów skał
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K02 – współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
Kryteria oceniania
Nabywane przez studentów umiejętności są monitorowane na bieżąco podczas ćwiczeń, gdyż nauczanie przedmiotu realizowane jest poprzez ciągły kontakt student - nauczyciel. Prowadzący w ciągu zajęć sprawdza umiejętności studenta poprzez zadawanie mu pytań, sprawdzanie i korygowanie błędów. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć.
Finalne sprawdzenie umiejętności nabytych na ćwiczeniach następuje na podstawie przygotowanego, kompletnego opisu płytki cienkiej. Zadaniem studenta jest rozpoznanie faz mineralnych, opisanie tekstury, nazwanie skały, określenie warunków jej powstawania i opisanie innych ważnych zjawisk widocznych pod mikroskopem w świetle spolaryzowanym. Wybrana skała pochodzi ze znanego stanowiska geologicznego, w związku z czym opisowi skały musi towarzyszyć krótki opis geologiczny rejonu. Przy ocenie końcowej brana pod uwagę jest również aktywność studenta podczas zajęć.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Gill R., 2010: Igneous Rocks and Processes - A Practical Guide. Wilej-Blackwell
Hibbard, M., J.1995: Petrography to petrogenesis. Prentice-Hall; New Jersey.
MacKenzie W. S., Guilford C., 1996: Atlas of rock forming minerals in thin section. Longman. 10th edition.
Manecki A., Muszyński M. (red.), 2008: Przewodnik do petrografii. AGH Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków.
Philpotts A.R., Ague J.J., 1999: Principles of igneous and metamorphic petrology. Cambridge Univ. Press.
Ryka W., Maliszewska A., 1991: Słownik petrograficzny. Wyd. Geol., Warszawa.
Yardley B. W. D., MacKenzie W. S., Guilford C., 1990: Atlas of metamorphic rocks and their textures. Longman Scientific & Technical. 1st edition.
Vernon R.H., Clarke G.L., 2008: Principles of Metamorphic Petrology.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: