Praktikum z analizy facjalnej i wybranych elementów analizy basenów sedymentacyjnych 1300-WM-PAF
Praktikum łączące elementy seminarium i ćwiczeń.
Każde zajęcia zaczynają się prezentacją Power-Point przygotowywaną przez studentów (indywidualnie lub w grupach dwuosobowych) poświęconą poszczególnym typom systemów depozycyjnych i innym zagadnieniom, na którym koncentruje się to konkretne praktikum. Część poświęcona analizie facjalnej obejmuje rekonstrukcje procesów sedymentacyjnych zachodzących w basenach poprzez rysowanie przekrojów litofacjalno-batymetrycznych. Student przygotowuje prace graficzne w oparciu o otrzymane materiały. Poszczególne zajęcia poświęcone są różnym typom środowisk depozycji, takim jak szelf, rampa, delta i inne. Wybrane elementy analizy basenów sedymentacyjnych to m.in. podstawy stratygrafii sekwencji oraz rekonstrukcje procesów diagenezy w skałach osadowych oparte na analizach geochemicznych i współczynnika CAI. Praktikum obejmuje także modelowanie procesów depozycyjnych przy pomocy programów komputerowych w oparciu o zmienność takich parametrów jak: tempo subsydencji, dostawa materiału klastycznego do zbiornika, wahania poziomu morza, czy tempo produkcji węglanów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna podstawowe rodzaje morskich i lądowych systemów depozycyjnych na Ziemi,
Student potrafi rekonstruować przebieg sedymentacji w basenie depozycyjnym,
Student potrafi określać wpływ różnych czynników wewnętrznych tektonika, subsydencja) i zewnętrznych (eustatyka) na sedymentację w basenie i rozumie relacje między nim,
Student rysuje przekroje facjalno-batymetryczne w oparciu o profile litologiczne,
Student zna podstawy stratygrafii sekwencji,
Student odtwarza historię diagenetyczną i historię pogrzebania osadów w oparciu o analizy geochemiczne i izotopowe oraz analizę współczynnika CAI,
Student modeluje przebieg sedymentacji w basenie za pomocą programów komputerowych w oparciu o analizę takich zmiennych jak: tempo subsydencji, dostawa materiału klastycznego do zbiornika, wahania poziomu morza, czy tempo produkcji węglanów,
Student samodzielnie przygotowuje prezentacje seminaryjne,
Student potrafi brać udział w dyskusjach
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W05 - ma pogłębioną wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych
K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych
Efekty uczenia się w obszarze umiejetności:
K_U02 - korzysta w sposób pogłębiony z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U08 - potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę w oparciu o ocenę prezentacji oraz załączników wykonywanych na zajęciach. Dopuszczalna ilość nieobecności – dwie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Miall AD. 1984 – Principles of Sedimentary Basin Analysis.
Allen PA. & Allen JR. 1990 - Basin analysis, Principles and applications
Einsele G. 1992. Sedimentary Basins: Evolution, facies and sediment budget. Springer
Leeder M 2011 – Sedimentology and Sedimentary Basins. From Turbulence to Tectonics. Wiley-Blackwell
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: