- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Lodowce i zlodowacenia na Ziemi 1300-WLZZ-OG
Historia badań lodowców. Przyczyny zlodowaceń na Ziemi. Lód w przyrodzie, powstawanie lodowców, system lodowcowy, klasyfikacja lodowców. Termika lodowców i krążenie wody w lodowcach. Akumulacja, ablacja oraz bilans masy lodowca. Mechanizm ruchu lodowca. Erozja, transport i akumulacja lodowcowa. Formy rzeźby lodowcowej. Metody datowania dawnych epizodów glacjalnych. Metody rekonstrukcji geometrii dawnych lodowców. Wykorzystanie wiedzy o lodowcach do rekonstrukcji dawnego klimatu. Zlodowacenia górskie i kontynentalne (szczególnie w Europie) w czasie ostatniej Epoki Lodowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student zna podstawy glacjologii, posiada umiejętność scharakteryzowania rzeźby i osadów lodowcowych, , potrafi zrekonstruować podstawowe elementy dawnego lodowca z wykorzystaniem prostych modeli empirycznych oraz na podstawie analizy mapy geomorfologicznej; zna paleogeografię zlodowaceń górskich i kontynentalnych w Europie czasie ostatniej Epoki Lodowej, potrafi określić związek zmian geometrii lodowców ze zmianami klimatu.
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_U06 - potrafi zwięźle scharakteryzować warunki geologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i skalnych, potrafi wyjaśnić genezę w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
Kryteria oceniania
Test pisemny, zaliczenie poprawkowe – test pisemny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Benn D.I., Evans D.J.A. 1998. Glaciers and glaciation. Edward Arnold, London-New York-Sydney-Auckland
Ehlers, J., Gibbard, P. L. 2011. Quaternary glaciations – extent and chronology. A closer look. Developments in Quaternary Science. Elsevier, Oxford, Amsterdam
Jania, J. 1997. Glacjologia. PWN Warszawa
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: