Kopalne i współczesne systemy rafowe 1300-WKWSR
Rafy są we współczesnych morzach najbardziej zróżnicowanymi i skomplikowanymi ekosystemami. Współcześnie budowane są głównie przez koralowce Scleractinia, których rola rafotwórcza pojawia się w triasie (ok. 250 milionów lat temu). Środowiska rafowe są jednak dużo starsze, i już od wczesnego kambru (ok. 520 milionów lat temu) budowane były przez zróżnicowane organizmy tkankowe: gąbki, koralowce (grupy wymarłe z końcem paleozoiku), mszywioły i inne. Ewolucja systemów rafowych przerywana była wielkimi wymieraniami, po których zazwyczaj następowała znaczna przebudowa struktury tych ekosystemów.
Celem seminarium jest zaznajomienie studentów z ekologią, strukturą i ewolucją ekosystemów rafowych budowanych przez Metazoa. Zajęcia będą skupiać się na ewolucji systemów rafowych, od kambryjskich zespołów archeocjatowych, poprzez środkowopaleozoiczne rafy stromatoporoidowo-koralowcowe i późnopaleozoiczne mikrobialno-gąbkowo-mszywiołowe, na rafach mezozoicznych i współczesnych skończywszy.
Zajęcia składać się będą z części wykładowej, która wprowadzi uczestników w tematykę ewolucji środowisk rafowych oraz podstawy ich ekologii, oraz część ściśle seminaryjną, gdzie uczestnicy przygotowywać będą referaty na podstawie proponowanej literatury. Bardzo istotną częścią będą dyskusje zarówno po wykładach, jak i po prezentacjach studentów.
Główny nacisk położony będzie na przemiany systemów rafowych w czasie i wpływ na te przemiany wielkich wymierań, ze szczególnym uwzględnieniem wymierania późnodewońskiego i permsko-triasowego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu seminarium student:
- umie scharakteryzować najważniejsze fanerozoiczne środowiska rafowe;
- umie wyjaśnić znaczenie raf koralowych dla innych ekosystemów morskich i lądowych;
- umie scharakteryzować główne grupy organizmów biorące udział w budowie raf;
- umie streścić przeczytany artykuł naukowy w formie referatu;
- umie dokonać syntezy faktów zebranych z kilku publikacji naukowych;
- ma świadomość konieczności planowania w czasie i znaczenia terminowości realizacji referatu;
- na podstawy paleobiologii organizmów rafowych
- zna język obcy na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z obcojęzycznej literatury naukowej.
Kierunkowe efekty kształcenia
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki
i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K09 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybranym kierunkiem
Kryteria oceniania
Każdy student zobowiązany jest do wygłoszenia prelekcji; oceniane będą: zawartość merytoryczna, forma graficzna, trzymanie się zadanego czasu prezentacji. Podstawą oceny będzie również udział w dyskusjach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa:
Copper, P. (1994). Ancient reef ecosystem expansion and collapse. Coral Reefs, 13(1), 3-11.
Webb, G. E. (1996). Was Phanerozoic reef history controlled by the distribution of non‐enzymatically secreted reef carbonates (microbial carbonate and biologically induced cement)? Sedimentology, 43(6), 947-971.
Wood, R. (1995). The changing biology of reef-building. Palaios, 517-529.
Wood, R. (1998). The ecological evolution of reefs. Annual Review of Ecology and Systematics, 29(1), 179-206.
Wood, R. (1999). Reef evolution. Oxford University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: