Jak geologia wpływa na ekologię 1300-WJGWE-GGG
W ramach wykładu omawiane są wzajemne powiązania między podłożem skalnym, które stanowi podstawę formowania siedlisk, a kierunkami i intensywnością procesów życiowych na wszystkich poziomach organizacji przyrody: od pojedynczych osobników, poprzez populacje i ekosystemy do biosfery, a także wpływ procesów geologicznych, szczególnie tych o charakterze katastroficznym, na funkcjonowanie przyrody ożywionej.
Tematyka wykładu
1. Hipotezy dotyczące powstania życia na Ziemi.
2. Podstawowe terminy i definicje stosowane w ekologii.
3. Czynniki ekologiczne: litologiczne, fizjograficzne, orograficzne, edaficzne, klimatyczne, biotyczne.
4. Siedlisko a nisza ekologiczna.
5. Organizm w środowisku: amplituda ekologiczna, aklimatyzacja, adaptacja, tolerancja i odporność na stres.
6. Populacja: cechy, procesy, dynamika, metapopulacja.
7. Zróżnicowanie litologiczne a typy gleb i zbiorowisk roślinnych.
8. Ekosystem – struktura: sieci, łańcuchy, piramidy troficzne.
9. Przykłady ekosystemów i ich związek warunkami siedliskowymi: ekosystem leśny, ekosystem górski, ekosystem jeziorny.
10. Stabilność ekosystemów: równowaga, stałość i stabilność.
11. Dynamika ekosystemów: klasyczna teoria sukcesji i teorie alternatywne.
12. Wpływ współczesnych procesów geologicznych na ewolucję ekosystemów.
13. Biomy: strefy klimatyczne i glebowe, formacje roślinne i związane z nimi zespoły zwierząt.
14. Zróżnicowanie geologiczne a różnorodność biologiczna: poziomy, miary, wzorce bioróżnorodności.
15. Biosfera: metabolizm, produkcja pierwotna, dekompozycja.
16. Modele matematyczne oddziaływania między środowiskiem geologicznymi ekologicznym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - Rozumie zjawiska fizyczne, geologiczne zachodzące w przyrodzie,
K_W02 - Zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu,
K_W03 - Zna i rozumie powiązanie nauk geologicznych z naukami matematycznymi, fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi,
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U02 - dobiera właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego,
K_U22 – posiada umiejętność samokształcenia, potrafi znajdować niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach, potrafi krytycznie ocenić informacje pochodzące ze źródeł niezweryfikowanych,
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K12 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie – opanowanie całości materiału omawianego w trakcie zajęć. Napisanie pracy zaliczeniowej obejmującej tematykę zrealizowaną na wykładach.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Mackenzie A., Ball A. S. i S. R. Virdee 2005. Krótkie wykłady. Ekologia. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Weiner J. 2005. Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa.
Falińska K. 2004. Ekologia roślin. PWN, Warszawa
Begon M., Harper J.L., Townsend C.R., 1996. Ecology. Individuals, Populations, and Communities. 3. wyd., Blackwell
Krebs Ch. J., 2011. Ekologia. PWN, Warszawa.
Materiały do dyskusji polecane na każdych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: