Ingerować czy obserwować – proces decyzyjny w ochronie przyrody nieożywionej 1300-WIODP
Współczesne pojmowanie „ochrony” przyrody w głównej mierze wiąże się z czynną, lub bierną ochroną przyrody ożywionej. W wielu przypadkach w ramach tej ochrony niezbędne jest podejmowanie decyzji dotyczących niwelowania, usuwania bądź zapobiegania ewentualnym skutkom działań człowieka lub katastrofalnych zjawisk przyrodniczych (głównie w skali lokalnej) w odniesieniu do przyrody nieożywionej.
Na podstawie kilku przykładów takich działań – opisanych w literaturze i/lub znanej prowadzącemu uczestnicy zajęć będą przeprowadzali krytyczną analizę decyzji, które zostały podjęte w konkretnych przypadkach. W oparciu o informacje „wyjściowe” dotyczące samego zdarzenia, a także w oparciu o opracowania opisujące sytuację/stan aktualny – przeprowadzona zostanie dyskusja na temat słuszności podjętych działań, skuteczności ich realizacji, a także – możliwych – rozwiązań alternatywnych.
Przykładowy „przypadek”: dewastacja obiektu przyrody nieożywionej na terenie prawnie chronionym (wywierzysko Olczyskie w Tatrach Polskich), decyzje dotyczące rekultywacji/odtworzenia obiektu, obecny stan obiektu w porównaniu ze stanem przed dewastacją, bezpośrednio po niej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć rozpoznaje i rozumie problemy związane z ich tematyką;
Wyciąga logiczne wnioski z informacji i obserwacji bezpośrednich oraz analizy materiałów archiwalnych, potrafi przewidzieć naturalne procesy jakie będą przebiegały w analizowanym środowisku/obszarze; potrafi uzasadnić – w oparciu o wyniki obserwacji i badań – proponowane decyzje.
K_W01 - dostrzega wielorakie związki między elementami składowymi środowiska i rozumie procesy zachodzące w środowisku na różnych poziomach organizacji przyrody, K_W02 - zna problemy i metody badawcze z wybranych nauk z dziedzin nauk przyrodniczych, ścisłych, rolniczych, K_W03 - zna proste i zaawansowane instrumentalne metody analityczne stosowane w badaniach skał, minerałów i substancji pochodzenia organicznego, chemizmu i dynamiki wód i innych elementów środowiska przyrodniczego, ma wiedzę w zakresie wpływu człowieka na przebieg procesów przyrodniczych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne (opracowanie typu esej). Dopuszczalna liczba nieobecności na zajęciach: trzy. Zaliczenie poprawkowe: egzamin ustny.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura dotycząca konkretnych „przypadków” przedstawiana przez prowadzącego;
Ochrona Środowiska - stan prawny na dzień 20 listopada 2007
Dobrzańska, B., Dobrzański, G., Kiełczewski, D. 2009. Ochrona środowiska przyrodniczego.
Wirth, H. (edt.) 1979. Nature Reserves in Europe.
Wiśniewski, J., Gwiazdowicz, D., J., 2004. Ochrona przyrody.
Żarska, B. 2005. Ochrona krajobrazu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: