Geomorfologia strefy peryglacjalnej 1300-WGSP201
Część I. Definicja strefy peryglacjalnej, środowisko przyrodnicze współczesnej strefy peryglacjalnej - klimat, szata roślinna, hydrosfera, kriosfera (pokrywa śnieżna, lodowce i lądolody, wieczna zmarzlina). Znaczenie badań współczesnej strefy peryglacjalnej dla poznania procesów geologicznych w plejstocenie. Część II. Podstawowe procesy geologiczne strefy peryglacjalnej: wietrzenie mrozowe, termokras, soliflukcja. Formy rzeźby współczesnej strefy peryglacjalnej na powierzchniach równinnych: poligony gruzowe, kliny mrozowe, pingo, tufury. Formy rzeźby na stokach słabo nachylonych, gleby pasiaste, tarasy krioplanacyjne, jęzory soliflukcyjne. Formy rzeźby w obszarach górskich: lodowce gruzowe, piargi, klasyfikacja lawin. Część III. Zapis geologiczny plejstoceńskich i holoceńskich procesów peryglacjalnych w Polsce na przykładzie kopalnych form i osadów Tatr, Gór Świętokrzyskich i Niżu Polskiego. Wykład jest ilustrowany bogatym materiałem fotograficznym, głównie zebranym przez wykładowcę.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych
K_W07 - rozumie i umie objaśnić zróżnicowaną budowę geologiczną Polski
K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych
K_W09 - posiada podstawową wiedzę o geologii czwartorzędu i formach urzeźbienia na obszarach nizinnych
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U08 - umie analizować zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U14 - posiada umiejętności i kompetencje w zakresie rozpoznania i oceny charakterystyk jakości poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego, oceny wielkości przekształceń środowiska, oraz wyboru narzędzi do oceny jakości środowiska
K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K07 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, końcowe zaliczenie pisemne (test).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Jahn A. Zagadnienia strefy peryglacjalnej. PWN. Warszawa.
Permafrost and Periglacial Processes. Wiley Inter Science (www.interscience.com)
Klimaszewski M. 1978. Geomorfologia. PWN. Warszawa
Lindner L. (red.) 1992. Czwartorzęd. Osady, metody badań, stratygrafia. PAE. Warszawa
Pidwirny M. 2006. Periglacial Processes and Landforms. Fundamentals of Physical Geography,2nd Edition (http://www.physicalgeography.net/fundamentals/10ag.html)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: