Gruntoznawstwo-wdw 1300-WGR2CW
Wykład zapoznaje studentów z:
- przedmiotem i zakresem badań gruntów,
- podstawowymi pojęciami i definicjami z zakresu gruntoznawstwa,
- przeszłością i przyszłością gruntoznawstwa w Polsce i na świecie
- przeglądem klasyfikacji gruntów w Polsce, Europie i na świecie,
- charakterystyką elementów składowych gruntów,
- budową, warunkami powstawania i klasyfikacją podstawowych typów minerałów ilastych,
- fizykochemicznymi własnościami minerałów ilastych,
- chemicznym i mineralnym składem gruntów,
- budową i własnościami wody oraz rodzajami wody występującymi w gruntach,
- zachodzącymi w gruntach zjawiskami na granicy fazy stałej, ciekłej i gazowej,
- teorią wymiany jonowej oraz zjawiskami wymiany jonowej w gruntach,
- typami kontaktów pomiędzy elementami strukturalnymi gruntów
- klasyfikacją i charakterystyką wiązań strukturalnych w gruntach,
- budową i klasyfikacją struktury gruntów,
- charakterystyką wybranych właściwości gruntów występujących w Polsce i na świecie,
- charakterystyką gruntów o specyficznych właściwościach.
W trakcie ćwiczeń laboratoryjnych badane i analizowane są następujące parametry i właściwości gruntów:
- gęstość właściwa szkieletu gruntowego,
- gęstość objętościowa gruntu i gęstość objętościowa szkieletu gruntowego,
- skład granulometryczny i mikroagregatowy,
- wilgotność optymalna i wskaźnik zagęszczenia,
- pęcznienie,
- skurcz,
- rozmakanie i tiksotropia,
- ściśliwość i wskaźnik osiadania zapadowego,
- sorpcja, powierzchnia właściwa i pojemność wymiany jonowej,
- skład mineralny i mikrostruktury.
Całkowita liczba godzin, które student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się wynosi 120 godzin.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu wykładu student:
- posiada wiedzę o przedmiocie i zakresie badań gruntów oraz podstawowych pojęć i definicji z zakresu Gruntoznawstwa,
- rozpoznaje stosowane w Polsce i na świecie klasyfikacje gruntów,
- ocenia znaczenie badań gruntów we współczesnym świecie,
- charakteryzuje genetyczne typy gruntów i ich warunki powstawania,
- charakteryzuje główne typy minerałów ilastych jako podstawowego składnika gruntów spoistych,
- charakteryzuje elementy składowe oraz skład chemiczny i mineralny gruntów,
- analizuje zjawiska fizykochemiczne zachodzące w gruntach na granicy fazy stałej, ciekłej i gazowej,
- analizuje wpływ typów kontaktów i rodzajów wiązań strukturalnych na właściwość fizyczno-mechaniczne gruntów jako układu trójfazowego,
- rozpoznaje struktury i ocenia ich wpływ na właściwości fizyczno-mechaniczne gruntów,
- potrafi scharakteryzować właściwości gruntów występujących w Polsce i na świecie z uwzględnieniem gruntów o specyficznych właściwościach.
Po ukończeniu laboratorium student:
- zna standartowe i specyficzne parametry opisujące właściwości gruntów,
- potrafi wykonać standartowe i niestandardowe badania właściwości fizycznych, fizyczno-mechanicznych, fizykochemicznych gruntów oraz zbadać ich struktury i tekstury,
- potrafi ocenić wpływ elementów składowych, składu mineralnego oraz wody i jej chemizmu na właściwości gruntów,
- potrafi przeprowadzić obliczenia podstawowych parametrów gruntu w oparciu o wzory empiryczne,
- potrafi opracować, porównać oraz zinterpretować wyniki badań.
W obszarze wiedzy:
K_W16 - zna podstawowe regulacje prawne, które warunkują działalność geologiczno-inżynierską w Polsce, zna metody badań terenowych oraz zasady działania aparatury terenowej do badań geologiczno-inżynierskich, zna procesy geodynamiczne oraz potrafi oszacować ich wpływ na warunki geologiczno-inżynierskie, wie jak wygląda proces przygotowania projektu i dokumentacji geologiczno-inżynierskiej oraz zna zawartość takich dokumentów
K_W18 - zna przepisy i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole wyższej
W obszarze umiejętności:
K_U14 - posiada umiejętności i kompetencje w zakresie rozpoznania i oceny charakterystyk jakości poszczególnych elementów środowiska przyrodniczego, oceny wielkości przekształceń środowiska, oraz wyboru narzędzi do oceny jakości środowiska
K_U05 - zna język obcy na poziomie B2 i ma umiejętności językowe wystarczające do korzystania z anglojęzycznej literatury naukowej
W obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K03 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować sposoby ich rozwiązania
K_K04 - jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych i w czasie kursów terenowych
Kryteria oceniania
Przedmiot składa się z wykładu zakończonego zaliczeniem pisemnym oraz z laboratorium - ćwiczeń zaliczanych na podstawie kolokwium pisemnego (dopuszczenie do kolokwium na podstawie właściwie wykonanych i zaliczonych ćwiczeń). Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium.
System oceny dla egzaminu:
- test pisemny otwarty,
- część pytań sprawdza stan wiedzy studenta,
- część pytań ma charakter zagadnień problemowych, które wymagają od studenta kojarzenia faktów i wiadomości w sposób syntetyczny,
- punktowy, minimum 55% zdobytych punktów pozwala na otrzymanie ceny dostatecznej.
Zaliczenie laboratorium odbywa się na podstawie:
- sprawdzenia przygotowania do każdych zajęć w zakresie teoretycznym i praktycznego wykonania ćwiczenia,
- ocenie aktywności na zajęciach,
- ocenie pracy w laboratorium,
- ocenie prawidłowości wykonania sprawozdania (w formie formularzy) z ćwiczeń,
- pisemnego kolokwium składającego się z 5-7 pytań o charakterze otwartym.
Pytania sprawdzają stan wiedzy studenta. System oceny punktowy, minimum 55% zdobytych punktów pozwala na otrzymanie zaliczenia.
W przypadku niezaliczenia pierwszego terminu kolokwium student ma prawo do przystąpienia do kolokwium poprawkowego.
Dopuszczalne są maksymalnie 2 nieobecności w czasie całego semestru, trzecia nieobecność powoduje brak zaliczenia ćwiczeń.
Każde ćwiczenia, podczas których student był nieobecny powinny zostać odpracowane w ustalonym z prowadzącym zajęcia terminie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
- B. Grabowska-Olszewska (red. naukowa) 1977 Gruntoznawstwo. Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- B. Grabowska-Olszewska (red. naukowa) 1990 Metody badan gruntów spoistych. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
- B. Grabowska-Olszewska (red. naukowa) 1998 Geologia Stosowana. Właściwości gruntów nienasyconych. Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
- James K. Mitchell 1993 Fundamentals of soil behavior. John Wiley and Sons, New York.
- E. Myślińska 2006 Laboratoryjne badania gruntów. BEL Studio, Warszawa.
- E. Myślińska 2003 Mała encyklopedia gruntoznawstwa. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
- PN-86/B-02480 Grunty budowlane. Określenia, symbole, podział i opis gruntów.
- PN-88/B-04481 Grunty budowlane. Badania próbek gruntu.
- PN-EN ISO 14688-1:2006 Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów. Część 1: Oznaczanie i opis.
- PN-EN ISO 14688-2:2006 Badania geotechniczne. Oznaczanie i klasyfikowanie gruntów. Część 2: Zasady klasyfikowania.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: