Geochemia procesów złożotwórczych 1300-WGPZW-GEP
Wykład pokazuje rolę geochemii jako subdyscypliny nauk geologicznych i chemicznych w zastosowaniu do określenia genezy złóż kopalin i ich poszukiwania i rozpoznawania. W szczególności odpowiada na pytanie: Dlaczego pewne procesy mogą prowadzić do powstawania złóż kopalin użytecznych? Skąd bierze się określone zachowanie pierwiastków w odmiennych środowiskach geologicznych?. Pierwszych kilka wykładów to pokazanie podstaw chemicznych i fizycznych posiadających decydujące znaczenie dla przebiegu różnorodnych procesów geologicznych z uwzględnieniem podstaw termodynamicznych i kinetycznych tych procesów. W kolejności omówione są poszczególne środowiska geologiczno złożowe i procesy geochemiczne, które w tych środowiskach mają decydujące znaczenie dla możliwości powstania złóż kopalin.
Szacuję, że dla opanowania tego tematu student potrzebuje nie mniej niż 75 godzin nauki łącznie.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zakłada się, że student po zaliczeniu przedmiotu samodzielnie analizuje zgromadzony materiał badawczy dotyczący rozważanego złoża. Jest w stanie określić jego model genetyczny oraz procesy geochemiczne uczestniczące zdarzeniach złożotwórczych. Procesy te prawidłowo definiuje jest w stanie wskazać na pochodzenie fluidów złożowych ich temperaturę i przybliżony skład.
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii ogólnej ze szczególnym uwzględnieniem hydrogeologii, geologii inżynierskiej, tektoniki i kartografii geologicznej, gospodarki surowcami mineralnymi jak również ochrony środowiska
K_W02 - ma wiedzę na temat wielorakich związków między elementami środowiska, powiązaniami abiotyczno-biotycznymi oraz oddziaływaniami antropogenicznymi, zna podstawowe parametry i schematy opisujące te oddziaływania oraz metody ich zapisu matematycznego i analizy statystycznej
K_W03 - ma wiedzę na temat rodzajów zanieczyszczeń, źródeł ich pochodzenia i warunków migracji w warstwie wodonośnej, podatności gruntów i wód podziemnych na zanieczyszczenia
K_W04 - ma wiedzę z zakresu rodzajów zasobów złóż surowców mineralnych i wód podziemnych, metod ich rozpoznawania i obliczania ich wielkości oraz dokumentowania i trybu zatwierdzania w związku z obowiązującymi aktami prawnymi, zna zasady gospodarowania zasobami surowców mineralnych i wody, ma wiedzę z zagadnień bilansu złóż i bilansu wodno-gospodarczego
K_W08 - ma wiedzę w zakresie specjalistycznych programów komputerowych, zna zasady metodyczne modelowania geologicznego, ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowych
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 - posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe (np. Visual MODFLOW, AutoCAD czy Arc GIS), interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U03 - umie określić genezę złoża surowców mineralnych, procesy prowadzące do jego powstania i wykorzystanie określonych surowców w celach naukowych i przemysłowych ; potrafi określić jakość wód podziemnych, ocenia ich przydatność do różnych potrzeb, ocenia stopień ich zanieczyszczenia, interpretuje mapy chemizmu i jakości wód podziemnych, ocenia podatność tych wód na zanieczyszczenia i określa zasady ich monitoringu i ochrony
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U12 - wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K01 - rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
K_K07 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
K_K09 - jest przygotowany do podjęcia pracy zawodowej związanej z wybraną specjalnością
Kryteria oceniania
W trakcie egzaminu ustnego studenci wybierają trzy pytania z zestawu około 70 pytań. Wymagane jest zrozumienie procesów geochemicznych prowadzących do powstawania złóż w podstawowych środowiskach geologicznych wg modelu geotektonicznego.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
-W.M.White(2005):GEOCHEMISTRY. Adres:http://WWW.geo.cornell.edu/geology/classes/geo445.html
- H.Y. McSween, S.M. Richardson, M.E. Uhle (2003): GEOCHEMISTRY, PATHWAYS AND PROCESSES.Columbia University Press (ISBN 0-231-12440-6)
- A.H. Brownlow (1996): GEOCHEMISTRY. Prentice – Hall (ISBN 0-13-398272-6)
-R. Gill (1996): CHEMIKAL FUNDAMENTALS OF GEOLOGY. Chapman & Hall (ISBN 0 412 549 301)
- E.T. Regens (1989): PERSPECTIVES ON BIOGEOCHEMISTRY. Springer Verlag (ISBN 0-387-50191-6)
J. Hoefs (1987): STABLE ISOTOPE GEOCHEMISTRY. Springer Verlag (ISBN 0-387-17341-2)
- J.B. Maynard (1983): GEOCHEMISTRY OF SEDIMENTARY ORE DEPOSITS. Springer Verlag (ISBN 0-387-90783-1)
- H.D. Holland & M. Schidlowski (1982): MINERAL DEPOSITS AND THE EVOLUTION OF THE BIOSPHERE. Springer Verlag (ISBN 0-387-113228 2)
- J.A.C. Fortescue (1980): ENVIRONMENTAL GEOCHEMISTRY, A HOLISTIC APPROACH. Springer Verlag (ISBN 0-387-90454-9)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: