Geologia morza-wdw 1300-WGMRW-GE
1.Rola mórz i oceanów w historii Ziemi, relacje pomiędzy zapisem geologicznym a aktualistycznym, współczesne badania mórz i oceanów oraz ich przydatność dla nauki.
2.Omówienie pionierskich wypraw naukowych oraz współczesnych projektów badawczych na świecie.
3.Tektonika płyt litosfery i jej konsekwencje na tle geologii morza. Historia rozwoju oceanów w historii geologicznej.
4. Woda morska i jej cechy fizyczne.
5. Skład chemiczny, izotopowy wód oceanicznych, strefy przejściowe, bariery chemiczne
6. Charakterystyka stref brzegowych oraz konfiguracji dna basenów oceanicznych.
7. Osady mórz i oceanów.
8. Oddziaływanie atmosfery na obszary mórz i oceanów. Ciśnienie atmosferyczne, prądy konwekcyjne, wiatry i inne zjawiska na granicy woda /powietrze.
9. Przyczyny i skutki falowania morskiego. Pływy, prądy powierzchniowe i denne. Cyrkulacja wód w oceanach
10. Procesy dynamiczne odbywające się w poszczególnych strefach mórz i oceanów.
11. Ekologia mórz i oceanów. Omówienie charakterystycznych siedlisk życia w morzach i oceanach w zależności od położenia geograficznego oraz stref batymetrycznych. Obieg pierwiastków w przyrodzie. Piramida troficzna.
12. Zagrożenia ekologiczne dla ekosystemu morskiego.
13.Fenomen ekosystemu raf koralowych, wrażliwość, wymagania, zagrożenia.
14. Omówienie mórz epikontynentalnych na przykładzie Bałtyku. Charakterystyka i historia Bałtyku na tle innych, współczesnych mórz epikontynentalnych ekologicznych uwzględnieniem aspektów ochrony środowiska.
15. Charakterystyka mórz w obszarach polarnych. Morza polarne. Cyrkulacja wód, konfiguracja dna, wyjątkowość biotyczna.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu studenci będą posiadali ogólną wiedzę o współczesnych morzach i oceanach oraz ich geologicznym zapisie w skałach. Wykład może być podpowiedzią w wyborze pracy badawczej lub zawodowej związanej z oceanografią lub ochroną wód morskich. Dla studentów kierunków przyrodniczych wykład jest przykładem związku pomiędzy geologią i paleontologią a naukami o współczesnym świecie.
Efekty uczenia się dla kietrunku geologia stosowana:
K_W06 - zna terminologię dotyczącą opisu basenów sedymentacyjnych współczesnych i kopalnych, potrafi scharakteryzować podstawowe morskie i lądowe systemy depozycyjne, ich pochodzenie i ewolucję
K_U09 - potrafi rozróżniać główne struktury tektoniczne, interpretuje budowę i ewolucję poszczególnych elementów skorupy ziemskiej w oparciu o współczesny model dynamiki skorupy ziemskiej
K_U15 - rozumie procesy diagenetyczne oraz potrafi rozpoznawać i opisywać produkty tych procesów widoczne w zapisie kopalnym w skałach osadowych
K_K01 - współdziała w grupach laboratoryjnych i na kursach terenowych
K_K02 - umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych
K_K04 - zdobywa wiedzę i umiejętności przydatne do ewentualnego podjęcia studiów III stopnia
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K06 - zna zasady najprostszego i najefektywniejszego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
K_K09 - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Efekty uczenia się dla kierunku geologia poszukiwawcza:
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych, posiada znajomość specjalistycznego oprogramowania, wprowadzania, przetwarzania i sposobów wizualizacji danych w programach opartych na bazach danych geologicznych
K_W06 - zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane
w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W07 - zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W10 - ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim)
w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W13 - posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U10 - planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_U12 - wykazuje umiejętność wyboru specjalności i tematu pracy magisterskiej pod kątem przyszłej kariery zawodowej, umie opracować w formie tekstowej, graficznej i multimedialnej zadanie geologiczne, w tym pracę magisterską
K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K03 - potrafi odpowiednio określić harmonogram czynności oraz priorytety służące realizacji zadania badawczego
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K05 - potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
K_K08 - zna zasady przedsiębiorczości w zastosowaniu do podejmowanego przedsięwzięcia badawczego lub praktycznego (np. określenie rodzaju i zakresu prac badawczych, dobór odpowiednich technik, np. rodzaj programu obliczeniowego), potrafi zaprojektować i egzekwować prace dla grupy ludzi
Kryteria oceniania
Kryterium oceny studenta jest znajomość wiedzy zdobytej podczas zajęć na podstawie aktywności oraz indywidualnie przygotowanej prezentacji do dyskusji. Przygotowanie abstraktu prezentacji w języku angielskim.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Duxbury A.C., Duxbury A.B. & Sverdrup K.A, 2002 - Oceany Świata. Wyd. Nauk. PWN.
Erikson J., 2003 – Marine Geology. Facts On File, Inc. New York.
Kennett J., 1982 - Marine Geology. Prentice Hall.
Leontjew O.K., 1989 - Geologia morza. Wyd. Nauk. PWN.
Majewski A., 1992 - Oceany i Morza. Wyd. Nauk. PWN.
Radomski A. & Gasiński M.A., 2004 - Elementy Oceanologii. Wyd. UJ, 2004.
Schopf T.J.M., 1987 – Paleoceanografia. Wyd. Nauk. PWN.
Thurman H.V., 1982 - Zarys oceanologii. Wyd. Morskie Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: