Geologia klimatyczna - konwersatorium 1300-WGKK-GEP
Przedmiotem zajęć będzie analiza reakcji różnych środowisk sedymentacyjnych (lodowcowych, morskich, fluwialnych, jeziornych, eolicznych i wietrzeniowych) na zmiany klimatu zarówno w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. W trakcie zajęć będą prezentowane krótkie prelekcje uczestników i moderatora, przedstawiające zjawiska, formy i procesy geologiczne stymulowane przez zmiany klimatu w różnych strefach klimatycznych. Będzie to połączone z ogólną dyskusją uczestników konwersatorium dotyczącą próby walidacji wpływu poszczególnych czynników klimatycznych na komponenty środowiska i formy rzeźby. Szczególnie ważnym elementem konwersatorium jest pokazanie, jak zmiany klimatu determinują działalność człowieka w różnych ekosystemach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- Potrafi analizować i interpretować wyniki badań sukcesji osadowych w celu określenia zmian klimatu w trakcie ich sedymentacji
- Zna procesy działające w poszczególnych środowiskach sedymentacyjnych i potrafi ocenić, jak reagują one na zmiany klimatu
- Zna formy rzeźby terenu charakterystyczne dla środowiska eolicznego, glacjalnego, peryglacjalnego, fluwialnego, litoralnego i stokowego i potrafi ocenić jak zmieniały się w wpływem zmian klimatu;
- Potrafi ocenić, jak zmiany klimatu wpływają ma życie i działalność człowieka
K_W06 - zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu
K_W09 - posiada podstawową wiedzę o geologii czwartorzędu i formach urzeźbienia na obszarach nizinnych
K_U08 - umie analizować zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
K_K09 - dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy
Kryteria oceniania
Ocena umiejętności przedstawiania własnego punktu widzenia oraz podejmowania i prowadzenia dyskusji na tematy dotyczące wpływu zjawisk klimatycznych na procesy geologiczne i działalność człowieka.
W ROKU AKAD. 2019/2020, ZE WZGLĘDU NA COVID-19 KRYTERIA OCENIANIA I ZALICZANIA USTALA PROWADZĄCY ZAJ ĘCIA. PODAJE JE DO WIADOMOŚCI STUDENTÓW NA MIN. 10 DNI PRZED TERMINEM ZALICZENIA.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
http://www.ipcc.ch – IPCC Fifth Assessment Report (AR5) Climate Change 2013-2014
Bradley, R.S. 1999. Paleoclimatology, reconstructing climates of the Quaternary. Elsevier Academic Press, 2nd Edition, 631 pp.
Saltzman, B. 2002. Dynamical paleoclimatology, generalized theory and global climate change. International Geophysics Series 80, 364 pp.
Issar, A.S. 2003. Climate changes during the Holocene and their impact on hydrological system. Cambridge University Press, 144 pp.
Migoń, P. 2018. Geomorfologia. PWN, 484 pp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: