Ewolucjonizm 1300-WEWOW
Wykład: Ewolucjonizm jako jedna z przewodnich dyscyplin w nauce współczesnej. Omówienie klasycznych teorii ewolucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem darwinizmu. Przedstawienie poglądów na czynniki i mechanizmy ewolucji w kontekście syntetycznej teorii ewolucji (STE). Przebieg i przykłady mikroewolucji oraz znaczenie i mechanizmy powstawania nowych gatunków (specjacja). Dyskusja poglądów na temat przebiegu i przypuszczalnych mechanizmów wielkoskalowych przemian ewolucyjnych (makroewolucja i megaewolucja). Zarys poglądów o ewolucji molekularnej i EVO-DEVO (Evolution of development).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje i rozumie związki przyczynowo-skutkowe między morfologią, behawiorem i innymi przymiotami organizmu a środowiskiem, w którym ten organizm bytuje. Poprzez środowisko rozumie zarówno środowisko nieożywione jak i inne organizmy. Student posiada wiedzę pozwalającą mu na zrozumienie powstawania tego typu przystosowań na wielu poziomach ewolucji w tym na poziomie molekularnym jednak bez oderwania od organizmu jako całości. Student rozumie procesy mikro- makro- i megaewolucyjne i widzi miedzy nimi związki a także dzielące je różnice. Innymi słowy potrafi spojrzeć na proces ewolucji zarówno w ogóle jak i w szczególe i zespolić te dwie perspektywy w całość.
K_W03 - zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność dla biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin nauko
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_K01 - Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
Kryteria oceniania
Egzamin ustny lub pisemny w zależności od liczby studentów, ocena referatu, kontrola obecności, ocena aktywności, końcowe zaliczenie pisemne. Egzamin obejmuje tematykę wykładową i zakłada rozumienie pojęć i procesów tam omawianych jak i związków między nimi. Szczególny nacisk kładziony jest na teorię doboru naturalnego jako paradygmat współczesnej biologii.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
„Zarys mechanizmów ewolucji” Krzanowska H., Łomnicki A.,Rafinski J., Szarski H., Szymura J.M. 1995, PWN
„Ewolucja” Futuyma D.J. 2008. Wydawnictwa UW.
„Zasady nauki o ewolucji” Kuźnicki L., Urbanek A. 1967. PWN
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: