Cyfrowe metody i oprogramowanie w badaniach i analizach hydrogeologicznych 1300-WCMBH
Praktikum ma za zadanie przybliżyć studentom/ką zagadnienia z zakresu:
- numerycznego modelowania pola filtracji, tj:
1. metoda różnic skończonych, zagadnienie brzegowe, model filtracji płaskiej.
2. model filtracji 3D w ośrodku heterogenicznym.
3. symulacja odwodnienia wykopu.
4. modelowa ocena zmian zasobów wód podziemnych w wyniku piętrzenia wód powierzchniowych.
- analizy ilościowej danych empirycznych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji,
- zastosowania programów komputerowych umożliwiające tworzenie i edycję plików wektorowych na potrzeby wizualizacji danych hydrogeologicznych (modele 2D, modele 3D).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia w obszarze wiedzy:
K_W01 - Rozumie zjawiska fizyczne, geologiczne zachodzące w przyrodzie.
K_W03- na i rozumie powiązanie nauk geologicznych z naukami matematycznymi, fizycznymi, chemicznymi i biologicznymi
K_W04- Zna i rozumie sposoby określania parametrów hydrogeologicznych warstwy wodonośnej oraz chemizmu wód podziemnych.
K_W14- Zna techniki informatyczne i metody numeryczne niezbędne przy rozwiązywaniu problemów geofizycznych i geologicznych, zna wybrane języki programowania, systemy operacyjne oraz oprogramowanie wykorzystywane w geofizyce i geologii.
K_W19 Ma wiedzę w zakresie planowania badań w celach modelowych, zna zasady schematyzacji warunków geologicznych dla potrzeb modelowania.
Efekty uczenia w obszarze umiejętności:
K_U10 - Potrafi identyfikować poziomy wodonośne, oceniać ich zasobność w wody podziemne, określać parametry fizyko-chemiczne wód.
K_U12– Potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z ilościową oceną dokładności wyników.
K_U25 - Posiada umiejętności w zakresie obsługi i wykorzystania programów graficznych i obliczeniowych.
K_U26 - Do rozwiązania zagadnienia badawczego lub projektu i ich interpretacji, prawidłowo wybiera model danych. Potrafi korzystać z narzędzi w modelu wektorowym i rastrowym, potrafi dokonywać konwersji między tymi modelami danych.
Efekty uczenia w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - Rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi.
K_K02 Jest gotów do poszerzenia i pogłębienia wiedzy, przy czym jest świadomy zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu.
K_K06 Jest gotów współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role. Współdziała w grupach tematycznych w terenie, laboratorium i podczas opracowywania wytworzonych wyników badań.
K_K08 Jest gotów do komunikacji ze specjalistami oraz społeczeństwem w zakresie prezentacji wyników badań.
Kryteria oceniania
Ocenie poddany zostanie indywidualny projekt, przygotowany przez studenta/kę w oparciu o wiedzę zdobytą podczas praktikum, pod kątem kompletności i poprawności opracowania.
Wymagania: obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności), oddanie projektu bazującego na wiedzy zdobytej na praktikum.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
- Macioszczyk, A. (red.), 2006. Podstawy hydrogeologii stosowanej. PWN, Warszawa.
- Szymanko, J., 1980. Koncepcje systemu wodonośnego i metod jego modelowania. Wyd. Geol., Warszawa.
- Kulma, R., 1995. Podstawy obliczeń filtracji wód podziemnych. Wyd. AGH, Kraków.
- Małecki, J.J., Nawalany, M., Witczak, S., Gruszczyński, T., 2006. Wyznaczanie parametrów migracji zanieczyszczeń w ośrodku porowatym dla potrzeb badań hydrogeologicznych i ochrony środowiska. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
- Kulma, R., Zdechlik, R., 2009. Modelowanie procesów filtracji. AGH, Kraków.
- Schwartz, F.W., Zhang, H., Hydrogeology: Principles and Practice.
- Fetter, C.W., Applied Hydrogeology.
- Materiały dydaktyczne i artykuły naukowe dostępne online.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: