Wielkie wymierania w kontekście współczesnych zmian klimatycznych 1300-TWWZK
Student wybiera w porozumieniu z tutorem interesujący go zakres stratygraficzny. Dalsza praca studenta koncentruje się na wybranym okresie wymierań. Tutor pomaga w doborze literatury i czuwa nad logiką wnioskowania oparciu o dane literaturowe i formułowania wniosków przez studenta. W czasie indywidualnych spotkań dyskusyjnych student, po uprzednim zapoznaniu się z literaturą, przedstawia przygotowany zakres zagadnienia, po czym toczy się na ten temat rozmowa. Jej celem jest kształcenie umiejętności zadawania pytań przez studenta, formułowania dłuższych ustnych wypowiedzi z użyciem poprawnej terminologii naukowej i i umiejętności budowania wniosków.
Celem przedmiotu jest zwrócenie uwagi na różnorodność czynników i procesów, które w świetle najnowszych badań mogły doprowadzić do wymierania świata organicznego w przeszłości geologicznej. Celem jest też zwrócenie uwagi na współczesne zmiany klimatyczne i środowiskowe w kontekście przyszłych potencjalnych skutków dla świata organicznego oraz możliwości zapobiegania im. Wśród analizowanych przyczyn nacisk położony będzie na metody badań geochemiczne i izotopowe (zwłaszcza izotopy tlenu i węgla), na zmiany cyrkulacji wód oceanicznych, tworzenie się wielkich trapów wulkanicznych, jak również procesy geologiczne skutkujące zmianami klimatycznymi jak zlodowacenia czy ocieplenia klimatu, czy wreszcie impakty meteorytowe. Rozważane będą liczby taksonów i szczebel taksonomiczny organizmów dotkniętych wymieraniem w nawiązaniu do tempa późniejszego odradzania się faun. Dyskutowana będzie krzywa Sepkoskiego. Analizowane będą przykłady współczesnych zagrożeń środowiska wywołane czynnikami naturalnymi lub działalnością człowieka.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studia I stopnia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W11 zna główne etapy historii Ziemi z uwzględnieniem przemian paleogeograficznych, biotycznych i facjalnych; P6S_WG.
K_W12 posiada ogólną wiedzę o organizmach kopalnych (bezkręgowcach, kręgowcach, roślinach i mikroorganizmach), zna podstawowe skamieniałości charakterystyczne dla wszystkich systemów fanerozoiku; P6S_WG.
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U08 umie analizować zapis kopalny procesów sedymentacyjnych i odtwarzać ich przebieg, rozpoznaje struktury sedymentacyjne i potrafi na ich podstawie wyciągać wnioski o środowisku powstawania skał je zawierających; zgodnie z zasadą aktualizmu geologicznego rekonstruuje i porównuje środowiska sedymentacji w skali lokalnej i regionalnej; P6S_UW.
K_U10 potrafi oznaczać skamieniałości do szczebla gromady, rozpoznawać rodzaje poznane na zajęciach i określać na ich podstawie wiek skał; P6S_UW.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K02 umie zaplanować etapy przygotowawcze do wykonania prezentacji i prac zaliczeniowych; P6S_KO
K_K05 rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych; P6S_KK.
K_K07 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; P6S_KK; P6S_KO.
K_K09 dba o rzetelność i wiarygodność swojej pracy; P6S_KR.
Studia II stopnia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
-K_W12 zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm; P7S_WG.; P7S_WK.
-K_W14 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych;P7S_WG, P7S_WK.
-
Umiejętności: absolwent potrafi
-K_U04 umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski
-w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe; P7S_UW
-K_U08 potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim; P7S_UW, P7S_UK, P7S_UU.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
-K_K01 Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi; P7S_KK.
-K_K05 potrafi przedstawić i wyjaśnić społeczne i środowiskowe aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności, także w zakresie istniejącego ryzyka i możliwych zagrożeń środowiskowych; P7S_KK.
-K_K06 skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań; P7S_KK; P7S_KO
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań tutorskich, każdorazowo dokumentowanych przez tutee krótkim sprawozdaniem i spisem literatury zamieszczanym przez opiekuna naukowego na platformie Kampus. Na ocenę końcową składa się ocena ciągła pracy studenta, a ponadto końcowy esej, raport, manuskrypt artykułu lub poster przedstawiający opracowywane zagadnienie. Niezależnie, student ma obowiązek przedstawienia na wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial. Sesja ta odbywa się na koniec roku akademickiego, w którym przedmiot jest realizowany.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
Conway M. S. 1999. Palaeodiversifications: mass extinctions, "clocks", and other worlds. Geobios, 32(2): 165-174.
Erwin, D.H. 1998. The end and the beginning: recoveries from mass extinctions. TREE 13, 9:: 344-349.
Hallam, A. and Wignall, P.B. (2000), Mass extinctions and their aftermath. Oxford University Press. (Chapters 1,3,4,6, and 9).
McGhee G.R. Jr., Clapham M.E., Sheehan P.M., Bottjer, D. J., Droser, M. L. 2013. A new ecological-severity ranking of major Phanerozoic biodiversity crises. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology.
370: 260–270.
Prothero, D.R. 200). Bringing Fossils to Life. McGraw Hill, New York.
Racki, G. 2009. Wielkie wymierania i ich przyczyny. Kosmos, 58(3-4): 529–545.
Raup, D. M. 1991. Extinction: bad genes or bad luck? W.W. Norton and Company, New York.
Stanley, S.M. 2005. Earth System History. W.H. Freeman and Company, New York.
Twitchett, R. J. 2006. The palaeoclimatology, palaeoecology and palaeoenvironmental analysis of mass extinction events. Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology 232: 190 – 213.
Uwagi
W cyklu 2023:
Zajęcia odbywają się zgodnie z zasadami odbywania tutoriali na Wydziale Geologii. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: