Procesy współczesnej strefy peryglacjalnej 1300-TPWSP
Zajęcia dotyczą prezentacji i charakterystyki podstawowych procesów geologicznych zachodzących w strefie peryglacjalnej. Składają się z dwóch zasadniczych części. W pierwszej części – wykładowej (10 godz.) student poznaje cechy współczesnej strefy peryglacjalnej oraz procesy kształtujące specyficzne formy rzeźby w warunkach klimatu zimnego. Program zajęć obejmować będzie między innymi: charakterystykę regionalną współczesnej i plejstoceńskiej strefy peryglacjalnej; omówienie podstawowych procesów morfotwórczych i form rzeźby peryglacjalnej w zależności od kontekstu orograficznego ich występowania; omówieniu podstawowych metod badań struktur peryglacjalnych; omówienie tempa zmian środowiska przyrodniczego w otoczeniu współczesnych lodowców na Spitsbergenie; przegląd kopalnych struktur i przejawów plejstoceńskich procesów mrozowych w osadach czwartorzędowych i formach rzeźby; podkreślenie roli procesów peryglacjalnych w kształtowaniu krajobrazu Polski.
W drugiej części – opartej na pracy samodzielnej (7 godz.) student gromadzi literaturę i źródła internetowe w celu realizacji postawionego tematu, jakim jest analiza tempa recesji lodowców w wybranych fragmentach północnej półkuli. Na podstawie zebranych materiałów student przygotowuje prezentację wyników swojej analizy, w postaci referatu lub/i eseju z szerszym komentarzem otrzymanych danych. W zależności od jakości zebranego materiału możliwa jest prezentacja i dyskusja wyników na forum publicznym – zebranie Koła Aktywnego Czwartorzędowca lub zebranie naukowe Katedry Geologii Klimatycznej na Wydziale Geologii. Dopuszczona jest również publikacja wyników w materiałach konferencyjnych lub piśmie branżowym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy:
Student:
K_W01 - ma wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu i geomorfologii
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych K_W05 - ma wiedzę na temat modeli środowiska geologicznego i geograficznego, baz geoprzestrzennych danych geologicznych i środowiskowych
K_W09 - posiada podstawową wiedzę o geologii czwartorzędu i formach urzeźbienia na obszarach nizinnych i górskich
K_W12 - zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii
Efekty uczenia się w zakresie umiejętności:
Student:
K_U02 - korzysta z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych
Efekty uczenia się w zakresie kompetencji społecznych:
Student:
K_K05 - rozumie potrzebę przedstawiania najnowszej wiedzy geologicznej w ramach prezentacji i przy wykonywaniu prac zaliczeniowych
Kryteria oceniania
Ocena aktywności w czasie zajęć oraz wartości merytorycznej i technicznej wygłoszonego referatu.
Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
Pidwirny M. 2006. Periglacial Processes and Landforms. Fundamentals of Physical Geography,2nd Edition (http://www.physicalgeography.net/fundamentals/10ag.html)
Permafrost and Periglacial Processes. Wiley Inter Science (www.interscience.com)
Dzierżek J., Szymanek M., Nitychoruk J., 2019. Slope processes in the High Arctic: a 30- year-long record from Spitsbergen. Boreas 48, 856-866.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: