Paleoekologia czwartorzędu 1300-TPEQ
W ramach przedmiotu planuje się 8 dwugodzinnych spotkań. Jego zadaniem jest przedstawienie i omówienie najczęściej występujących grup taksonomicznych (roślinnych i zwierzęcych), ich ewolucji, sposobu identyfikacji oraz podstawowych metod używanych do ich badania. Dodatkowo prezentowany jest sposób odpowiedniego doboru materiału i opisu szczątków florystycznych i faunistycznych istotny zarówno dla prac polowych jak i laboratoryjnych oraz prowadzący do rekonstrukcji dawnych środowisk. Student przygotowuje i/lub prezentacje i dyskutuje z prowadzącym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W06 zna nowoczesne instrumentalne metody analityczne wykorzystywane w badaniach substancji mineralnych i organicznych, zna zalety i ograniczenia poszczególnych metod , zna znaczenie badań empirycznych w rekonstrukcji środowisk przyrodniczych
K_W07 zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W13 posiada wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią. zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
K_W14 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
K_U01 stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U04 umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski
w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_K01 Absolwent jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową
i aktami prawnymi
K_K02 współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia jest odbycie się wszystkich spotkań. Ponadto na ocenę końcową składa się ocena prac realizowanych zgodnie z programem zajęć obejmujących raporty, eseje lub prezentacje oraz ocena zaangażowania studenta. Student ma obowiązek przedstawienia krótkiej prezentacji podsumowującej tutorial podczas wspólnej sesji naukowej wszystkich tutee i ich opiekunów, odbywającej się na koniec roku akademickiego (czerwiec), w którym przedmiot jest realizowany.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Rühle E., (red.) 1973. Metodyka badań osadów czwartorzędowych. Wydawnictwa Geologiczne. Warszawa.
Alexandrowicz S.W., 1987. Analiza malakologiczna osadów czwartorzędowych. Kwartalnik Akademii Górniczo-Hutniczej, Geologia, 12 (1,2). Kraków.
Faegri K., Iversen J., 1989. Textbook of pollen analysis. 4th edition, New Jersey.
Skompski S., 1991. Fauna czwartorzędowa Polski. Bezkręgowce. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Kołodziejczyk A., Koperski P., 2000. Bezkręgowce słodkowodne Polski. Klucz do oznaczania oraz podstawy biologii i ekologii makrofauny. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Warszawa.
Berglund B.E., 2003. Handbook of Holocene Palaeoecology and Palaeohydrology. The Blackburn Press. New Jersey.
Dybova-Jachowicz S., Sadowska A. (red.), 2003. Palinologia. PAN, Kraków, s. 411.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: