Analiza mikrofacjalna skał węglanowych 1300-TAMSW
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z wielowątkowymi zagadnieniami związanymi z analiza mikrofacjalną skał węglanowych. Zakres tematyki omawianych wątków warunkowany jest ich powiązaniem z zagadnieniem analizy mikrofacjalnej skał węglanowych, w danym przypadku reprezentowanych przez próbki pochodzące z utworów dewonu Lubelszczyzny.
Analiza mikrofacjalna skał węglanowych jest obiektem licznych prac polsko- i anglojęzycznych, które posłużą za bazę do dyskusji. Ich liczba oraz dostępność w językach polskim i angielskim gwarantują szeroki i względnie łatwy dostęp do informacji.
Zakładana tematyka zajęć obejmie m.in.
- podstawowe elementy mikrofacji,
- typy składników ziarnistych (allochemów),
- cementy,
- struktury biogeniczne,
- klasyfikacje mikrofacji,
- zastosowanie analizy mikrofacjalnej w rekonstrukcji paleośrodowisk,
- standardowe modele mikrofacjalne,
- wykorzystanie analizy mikrofacjalnej do odtwarzania procesów diagenetycznych
Indywidualna forma zajęć ma za zadanie ułatwić swobodną dyskusję nad artykułami naukowymi i różnorodnymi aspektami badań i metod badawczych. Krytyczne podejście ma na celu uzmysłowienie ograniczeń różnych metod i przygotowanie do znajdywania rozwiązań dla napotykanych w przyszłości problemów badawczych.
Podczas pierwszych spotkań zakłada się dyskusję nad artykułami naukowymi o charakterze wstępnym/ogólnym. Kolejne spotkania zakładają zreferowanie wcześniej zadanego/wybranego zagadnienia (w formie prezentacji lub eseju) na podstawie sugerowanej literatury i/lub wyników i wniosków analizy mikrofacjalnej. Dokładna tematyka przygotowywanych zagadnień zależna będzie w dużym stopniu od potrzeb studenta.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie tutorialu student realizuje co najmniej 3 z poniższych efektów uczenia się (w zależności od podjętej tematyki i sposobu zaliczenia):
K_W09 - ma wiedzę na temat warunków geologicznych Polski w podziale regionalnym, w tym: regionalizację geologiczną Polski, piętra strukturalne, historię basenów sedymentacyjnych, obszary występowania złóż, ma wiedzę na temat budowy geologicznej wybranych regionów na świecie oraz treści seryjnych i specjalistycznych map geologicznych
K_W10 ma wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W12 zna podstawy metod pozwalających na prezentację wyników badań w ujęciu statystycznym. Zna metody referowania wyników badań oraz referowania stanu wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury krajowej i obcej; zna i prawidłowo stosuje terminy w języku obcym (j. angielskim) w zakresie geologii, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii związanej z wdrażaniem europejskich norm
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski
w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi samodzielnie interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
K_U11 - ma umiejętność studiowania fachowej literatury polskiej i światowej oraz materiałów niepublikowanych, posiada umiejętności językowe na poziomie B2+, zdobyte poprzez korzystanie z anglojęzycznej literatury podczas przygotowywania się do seminariów oraz pisania pracy magisterskiej; ma umiejętność samodzielnego wyciągania wniosków i wykorzystania w pracy badawczej
K_K01 - Absolwent rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest odbycie się wszystkich spotkań, każdorazowo dokumentowanych przez tutora za pomocą kart indywidualnych spotkań tutorskich. Ponadto, na ocenę końcową składa się przygotowanie co najmniej 1 eseju naukowego, prezentacji multimedialnej lub artykułu popularnonaukowego oraz ocena pracy i zaangażowania studenta. Sposób ocenienia jest ustalany na pierwszym spotkaniu student-tutor.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują
Literatura
1. Adams, A.E. & MacKenzie, W.S. 1998. A colour atlas of carbonate sediments and rocks under the microscope. 180pp.
2. Adams, A.E., MacKenzie, W.S. & Guilford, C. 1984. Atlas of sedimentary rocks under the microscope. 104pp.
3. Bathurst, R.G.C. 1972. Carbonate Sediments and Their Diagenesis. 658pp.
4. Dunham, R.J. 1962. Classification of carbonate rocks according to depositional texture. In: W.E. Ham (ed.), Classification of Carbonate Rocks. American Association of Petroleum Geologists Memoir, 1: 108-121.
5. Embry, A.F. & Klovan, J.E. 1971. A Late Devonian Reef Tract on Northeasterm Banks Island. Canadian Petroleum Geology, 19: 730-781.
6. Flügel, E. 2004. Microfacies of Carbonate Rocks. Analysis, Interpretation
and Application. 976pp.
7. Folk, R.L. 1959. Practical petrographic classification of limestones. American Association of Petroleum Geologists Bulletin, 43: 1-38.
8. Folk, R.L. 1962. Spectral subdivision of limestone types. In: W. E. Ham (ed.), Classification of carbonate rocks. American Association of Petroleum Geologists Memoir, 1: 62-84.
9. Tsien, H.H. 1981. Ancient reefs and reef carbonates. Proceedings of the 4th International Coral Reef Symposium, Manila. 1: 601–609.
10. Tucker, M.E. & Wright, P. 1990. Carbonate Sedimentology. 482pp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: