Studium przypadków 1300-SP-SPK
Ekosystemy zależne od wód podziemnych – ochrona, rola retencyjna, aspekty renaturyzacji i konfliktów społecznych (np. z właścicielami terenów rolniczych i przemysłowych)- przykłady
Oddziaływanie dużych zbiorników retencyjnych na wody podziemne, korzyści i wady hydrotechnicznych budowli piętrzących w kontekście warunków hydrogeologicznych, przyrodniczych i społecznych - przykłady
Techniczne rozwiązania retencyjne na terenach zurbanizowanych i miejskich – gospodarowanie wodami opadowymi, zwiększenie infiltracji efektywnej i odnawialności wód podziemnych, poprawa warunków życia i komfortu mieszkańców - przykłady
Przeciwdziałanie skutkom suszy na terenach rolniczych – dobre praktyki rolne gospodarowania zasobami wody, rozwiązania techniczne, problemy zarządzania sieciami melioracyjnymi (prawo własności i gospodarowanie urządzeniami wg Prawa Wodnego), retencja korytowa i mała retencja – polityka państwa a sytuacja rzeczywista (na przykładach)
Problemy odwadniania wyrobisk górniczych, ich wpływ na warunki hydrogeologiczne i wody powierzchniowe, rekultywacja wodna wyrobisk – skutki i konsekwencje dla jakości i ilości wód, na przykładach
Procesy korozji i skalingu w głębokich odwiertach hydrogeologicznych – problemy technologiczne przemysłu naftowego i geotermalnego
Solanki – możliwości pozyskania rzadkich substancji dla przemysłu chemicznego, wyzwania techniczne i korzyści gospodarcze oraz środowiskowe
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane problemy i metody badawcze z dziedziny nauk przyrodniczych, stanowiące podstawowa wiedze ogólną z zakresu dyscyplin naukowych istotnych dla problematyki hydrogeologii
W02 – teorie wyjaśniające złożone zależności między zjawiskami i obiektami będącymi składowymi środowiska przyrodniczego oraz dostrzega wielorakie związki między nimi
W04 – w zaawansowanym stopniu fakty, obiekty i zjawiska, stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu gospodarowania wodami
W06 - zasady zrównoważonego rozwoju w życiu społeczno – gospodarczym
Umiejętności:
U02 - dobierać właściwą metodologię do rozwiązania problemu badawczego lub projektowego oraz wykorzystywać posiadaną wiedzę celu formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów
U06 - identyfikować słabe i mocne strony standardowych działań podejmowanych dla rozwiązania problemów hydrogeologicznych i środowiskowych
U07 – oceniać skutki środowiskowe w planach przestrzennego zagospodarowania
U08 - planować i wykorzystywać odpowiednie metody i techniki do rozwiązania zadanego problemu w hydrogeologii
Kompetencje społeczne:
K01 - skutecznego komunikowania się, z otoczeniem, w tym specjalistami z różnych dziedzin, w zakresie problematyki hydrogeologii
K02 - doskonalenia swoich umiejętności zawodowych
K05 - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych w hydrogeologii oraz do poszukiwania nowych technologii pomocnych w skutecznym działaniu na rzecz środowiska
Kryteria oceniania
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, prezentowanie zagadnień, udział w dyskusji, praca pisemna.
Praktyki zawodowe
Nie są wymagane
Literatura
- publikacje naukowe dotyczące poruszanych zagadnień
- strony internetowe zawierające ogólnodostępne informacje naukowe
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: