Praktikum z mikropaleontologii 1300-OPMPP
Zadaniem praktikum jest nauczenie pozyskiwania mikroskamieniałości ze skał różnej litologii (m.in. skały ilaste, wapienne, węgle) najbardziej efektywną metodą maceracyjną. Zajęcia obejmują naukę czyszczenia, farbowania, przebierania, segregowania, przechowywania samodzielnie pozyskanych mikroskamieniałości wapiennych (otwornic), fosforanowych (konodontów i szczątków kręgowców) i organicznych (spor, pyłków dinocyst) a także ich dokumentację m.in. przygotowanie preparatów oraz wykonywanie fotografii na skaningowym mikroskopie elektronowym. W trakcie zajęć wykonywane są analizy ilościowe i jakościowe mikroskamieniałości stosując rozmaite współczynniki stosowane w analizach paleośrodowiskowych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student uzyskuje praktyczne umiejętności manualne pozwalająca na skuteczne przeprowadzenie procesu: od pobrania próbki skalnej – poprzez pozyskanie zawartych w niej mikroskamieniałości do ich dokumentacji i archiwizacji . Zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie poszczególnych etapów maceracji.
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W03 - w pogłębionym stopniu zna szczegółową budowę anatomiczną, mineralogię szkieletu, systematykę, stany zachowania, rozumie przydatność dla biostratygrafii i interpretacji paleośrodowisk wybranych grup mikroskamieniałości
K_W04 - zna metody statystyczne dla celów korelacji, klasyfikacji powtarzalnych cech geologicznych oraz biometrii
K_W07 - zna zasady działania i możliwości analityczne określonej aparatury badawczej oraz zasady optymalnego planowania badań z wykorzystaniem dostępnego zaplecza badawczego
K_W10 - ma pogłębioną wiedzę na temat doboru i wykonania specjalistycznych badań laboratoryjnych i dokumentacyjnych w badaniach różnych typów skał; ma wiedzę o procesach sedymentacyjnych, tektonicznych i diagenetycznych zachodzących w różnych typach skał
K_W13 - posiada pogłębioną wiedzę nt. zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych dostępnych w jednostce a także poza nią, zna również zasady bezpieczeństwa jakie obowiązują w trakcie prac w laboratorium oraz w trakcie pobytu w terenie
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U01 - stosuje zaawansowane techniki badań laboratoryjnych, umie posługiwać się sprzętem laboratoryjnym, podstawową i zaawansowaną aparaturą badawczą
K_U10 - planuje empiryczne badania terenowe (rodzaj badań, kolejność, terenowa weryfikacja wyników) i kwerendę archiwów terenowych w celu pozyskania materiałów do osiągnięcia zamierzonego efektu naukowego lub praktycznego, wybiera punkty badawcze, pobiera próbki (wody, gruntu, skały) lub okazy wg odpowiednich technik
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K07 - wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych podczas prac laboratoryjnych, w czasie kursów terenowych i na praktykach zawodowych
Kryteria oceniania
Oceniana jest aktywność w zajęciach. Kolokwium pisemne.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1.Kurs preparacji skamieniałości. Instytut Paleobiologii PAN. 15-16 grudnia 2000r.(dostępne w sieci, wydane w formie kserokopii).
2.Metody opracowywania mikroskamieniałościi. Biuletyn Instytutu Geologicznego nr 134. Wydawnictwa Geologiczne.
3.Preparation techniques for acid-insoluble microfossils. Funkhouser J.W & Evitt W.R. Micropalaeontology 1959, vol. 5, p.369-375.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: