Paleogeografia czwartorzędu 1300-OPGQW-GEP
Wykład przedstawia geologię regionalną czwartorzędu. Składa się z 2 części obejmujących metodykę badań paleogeograficznych oraz zmiany paleogeograficzne w czwartorzędzie. Poszczególne cykle tematyczne przedstawiają kolejno zasady rekonstrukcji paleogeograficznych, podstawy metodyczne paleogeografii czwartorzędu, zasięgi zlodowaceń i przesunięcia stref klimatycznych w czwartorzędzie, czwartorzędową ewolucję dolin rzecznych i reżimu rzek w różnych strefach klimatycznych, zmiany szaty roślinnej i świata zwierzęcego, cykliczne zmiany poziomu oceanu światowego, metodykę i znaczenie badań osadów głębokomorskich dla globalnych rekonstrukcji paleogeograficznych, jeziora pluwialne i przylodowcowe, zjawiska eoliczne, zależności strefowo-klimatyczne procesów wietrzenia, ruchy geotektoniczne, datowanie rekonstrukcji paleogeograficznych, w tym zmian paleoklimatycznych, rozwój paleogeograficzny Europy Środkowej ze szczególnym uwzględnieniem Polski, czwartorzędową paleogeografię Basenu Morza Bałtyckiego i zlodowaceń górskich w Polsce.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U06 - potrafi w sposób pogłębiony scharakteryzować warunki geologiczne poszczególnych rejonów Polski i wybranych regionów świata, umie porównać obszary Polski pod względem zasobności w złoża surowców mineralnych i skalnych, potrafi wyjaśnić genezę w nawiązaniu do historii geologicznej rozwoju danego obszaru i jego budowy geologicznej
K_U08 - potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społęcznych:
K_K01 - jest gotów do ciągłego podnoszenia swoich zawodowych kompetencji oraz znajdowania nowych technologii w celu rozwiązywania problemów badawczych poprzez zapoznawanie się z literaturą fachową i aktami prawnymi
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K04 - realizując geologiczne zadania badawcze umie zidentyfikować problemy i zaproponować właściwe sposoby ich rozwiązania
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny w formie testu. Egzamin poprawkowy w formie ustnej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Ehlers, J., Gibbard, P.L. 2004. Quaternary Glaciations – Extents and Chronology. Elsevier, Amsterdam.
Lindner L., red. 1992. Czwartorzęd: osady, metody badań, stratygrafia. Wyd. PAE, Warszawa.
Mojski J.E., 1993. Europa w plejstocenie, ewolucja środowiska przyrodniczego. Wyd. PAE, Warszawa.
Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie, zarys morfogenezy. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa, s. 404.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: