Klimatostratygrafia czwartorzędu 1300-OKSQP-GEP
Przedmiot składa się z bloków tematycznych zawierających wprowadzenie do tematyki przez prowadzącego oraz zadania do wykonania przez studentów. Pozwala to pokazać możliwości stosowania metod stratygrafii w badaniach czwartorzędu i ułatwia powiązanie części teoretycznej i praktycznej. W ramach przedmiotu jest 5 bloków tematycznych, kolejno: kategorie klasyfikacji stratygraficznej czwartorzędu, podstawy klimatostratygrafii czwartorzędu i jednostki klimatostratygraficzne, charakterystyka i podział stratygraficzny czwartorzędu, metodyka badań klimatostratygraficznych oraz regionalna klimatostratygrafia czwartorzędu.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W01 - ma pogłębioną wiedzę na temat procesów i czynników kształtujących Ziemię w zakresie geologii czwartorzędu, geomorfologii, stratygrafii, sedymentologii, paleontologii, geochemii, mineralogii, petrologii, geologii złóż
K_W02 - zna metody pozyskiwania i opracowywania materiałów geologicznych do celów zawodowych z wykorzystaniem technik komputerowych, poznaje metody i narzędzia do tworzenia różnorodnych modeli geologicznych w oparciu o bazy danych
K_W14 - ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi obszaru albo obszarów, z których został wyodrębniony studiowany kierunek studiów, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U02 - korzysta w sposób pogłębiony z zasobów internetowych danych geologicznych, potrafi dokonać ich weryfikacji, wykorzystuje do obliczeń geologicznych proste oraz zaawansowane programy komputerowe, interpretuje wyniki obliczeń w sposób opisowy lub graficzny
K_U04 - umie samodzielnie zanalizować zgromadzony materiał naukowy, zinterpretować otrzymane wyniki badań i wyciągnąć stosowne wnioski
w oparciu o własne doświadczenia i najnowsze dane literaturowe
K_U08 - potrafi w pogłębiony sposób interpretować wyniki badań i mieć własne zdanie na temat różnic w poglądach; potrafi sprawnie korzystać z różnorodnej literatury fachowej polskiej i zagranicznej i krytycznie oceniać jej zawartość; potrafi referować wyniki badań oraz stan wiedzy odnoszącej się do tych badań na podstawie istniejącej literatury polskiej i obcej za pomocą technik multimedialnych; umie napisać pracę badawczą w języku polskim
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K02 - współdziała w grupach tematycznych na zajęciach terenowych oraz podczas grupowych zajęć kameralnych
K_K06 - skutecznie komunikuje się ze specjalistami oraz społeczeństwem w mowie, na piśmie i poprzez prezentację multimedialną wyników badań
Kryteria oceniania
Ocena wykonanych prac cząstkowych i umiejętność przedstawienia i wykorzystania wybranych metod stratygraficznych. Znajomość stratygrafii regionalnej czwartorzędu.
Ocena wykonanych zadań i egzamin pisemny z części teoretycznej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Lindner L. (red.), 1992. Czwartorzęd: osady, metody badań, stratygrafia. PAE, Warszawa.
Marks, L., Ber, A., Lindner, L. (red.) 2014. Zasady polskiej klasyfikacji i terminologii stratygraficznej czwartorzędu. Polska Akademia Nauk, Komitet Badań Czwartorzędu, Warszawa: 72 pp.
Mojski J.E., 1993. Europa w plejstocenie, ewolucja środowiska przyrodniczego. Wyd. PAE, Warszawa.
Mojski J.E., 2005. Ziemie polskie w czwartorzędzie, zarys morfogenezy. Państwowy Instytut Geologiczny, Warszawa, s. 404.
Różycki S.Z., 1972. Plejstocen Polski Środkowej na tle przeszłości w górnym trzeciorzędzie. PAN, Warszawa, s. 315.
Najnowsze artykuły naukowe dotyczące stratygrafii czwartorzędu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: