Kartowanie geologiczne z elementami GIS 1300-OKGGISC-GGG
Ćwiczenia poświęcone są przede wszystkim analizie map geologicznych, a także wykonywaniu przekrojów przez nie – poczynając od najprostszych struktur, a kończąc na obszarach o budowie płaszczowinowej. Ćwiczenia wymagają pewnej staranności podczas prac graficznych, co może powodować konieczność pracy także w domu. Część ćwiczeniowa obejmuje też wybrane aspekty pracy w środowisku GIS, w kontekście ich użyteczności dla kartografii geologicznej. W programie ćwiczeń uwzględniono również formalną stroną tworzenia map (układ mapy, elementy ramkowe, objaśnienia itd.). Uwzględniona będzie także analiza DEM w środowisku GIS i jej zastosowania do interpretacji geologicznych.
Ćwiczenia trwają 30 godz. (15 spotkań po 2 godz.). Czas na samodzielną pracę poza zajęciami szacowany jest na 10-15h.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student:
- posiada teoretyczną wiedzę niezbędną do samodzielnego zaprojektowania i zrealizowania w terenie wielkoskalowego zdjęcia geologicznego, a także opracowania geologicznej mapy powierzchniowej wraz z niezbędnymi załącznikami (przekrój geologiczny, profil litologiczno-stratygraficzny, tekst objaśniający),
- posiada podstawowe wiadomości z zakresu teledetekcji geologicznej i geologicznej kartografii wgłębnej,
- analizuje różne rodzaje map geologicznych i rozpoznaje na nich wszystkie rodzaje struktur, a także wyjaśnia historię rozwoju budowy geologicznej obszaru przedstawionego na mapie.
Potrafi:
- osadzać obrazy rastrowe (mapy) w układzie współrzędnych,
- konstruować projekt będący mapą geologiczną składającą się z warstw tematycznych,
- uwzględniać wymogi formalne przy tworzeniu graficznej strony mapy.
Efekty uczenia się w obszarze wiedzy:
K_W02 - zna, rozumie i interpretuje procesy oraz zjawiska rozgrywające się w przeszłości i współcześnie na powierzchni Ziemi i w jej wnętrzu.
K_W17 – Ma wiedzę na temat środowiskowych danych geoprzestrzennych i zna zasady tworzenia baz danych i pracy z nimi
K_W18 – Zna i rozumie zasady planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych
Efekty uczenia się w obszarze umiejętności:
K_U04 – Potrafi przedstawić elementy geologicznych powierzchni strukturalnych na mapie
K_U05 – Potrafi samodzielnie wykonywać przekroje geologiczne i interpretować je stosując zasady planisekcji i intersekcji, potrafi wyjaśnić historię rozwoju budowy geologicznej obszaru
K_U07 – Umie klasyfikować i analizować struktury tektoniczne i zastosować zasady określania ich wieku, określać procesy deformacyjne prowadzące do ich powstania oraz odtwarzać pola naprężeń odpowiedzialnych za ich powstanie
Efekty uczenia się w obszarze kompetencji społecznych:
K_K03 – Potrafi odnaleźć się w przypisanej mu roli w zespole, a powierzone zadanie wykonuje w sposób odpowiedzialny i terminowy kierując się najlepszą wiedzą i umiejętnościami
K_K10 – Zna zasady efektywnego osiągania zamierzonych celów przy wykonywaniu prac geologicznych
Kryteria oceniania
Ćwiczenia zaliczane są na podstawie:
- wykonanych prac,
- sprawdzianu (przekrój).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
BACÓWNA, M. i in. 1966. Zdjęcia geologiczne. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa
CIOŁKOSZ, A., MISZALSKI, J., OLĘDZKI, J.R. 1999. Interpretacja zdjęć lotniczych. Wydawnictwo Naukowe PWN; Warszawa
GRODZICKI, J. 1977. Zdjęcie geologiczne, T. 1-2. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa
KOTAŃSKI, Z. 1990. Geologiczna kartografia wgłębna. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa
Instrukcja opracowania i wydania "Szczegółowej Mapy Geologicznej Polski w skali 1: 50 000". Ministerstwo Środowiska. 2004.
Lisle R.J., Brabham P., Barnes J.W., 2011. Basic Geological Mapping (Geological Field Guide). Wiley-Blackwell; 5th Edition.
OSTAFICZUK, S. 1978. Fotogeologia, fotointerpretacja i fotogametria geologiczna. Wydawnictwa Geologiczne; Warszawa
http://support.esri.pl/index.php?/Knowledgebase/Article/View/81/10/podrcznik-uytkownika-arcgis-desktop
GOODHILD M. F., LONGLEY P. A. – The future of GIS and spatial analysis.
http://www.geos.ed.ac.uk/~gisteac/gis_book_abridged/files/ch40.pdf
LONGLEY P. A., GOODCHILD M. F., MAGUIRE D. J., RHIND D. W. – Geographic Information System.
ORMSBY T., NAPOLEON E., BURKE R., GROESSL C., FEASTER L. – Getting to know ArcGIS desktop.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: